|
|
Al vele jaren wordt er aangetrokken om de luchthaven Twente van de grond te krijgen. Begin dit jaar leek het dan eindelijk te lukken omdat de rijkste Twent Dik Wessels zijn schouders er onder zette. De miljardair uit Rijssen eiste echter een bescheiden rijksbijdrage als blijk van betrokkenheid maar dat werd nu net de bottleneck in Brussel waar argwanend wordt gekeken naar verboden staatssteun. De gemeenteraad van Enschede wilde het finale oordeel niet afwachten en trok de stekker uit het plan. Geen miljoenen vertrekkende en aankomende passagiers dus op de voormalige vliegbases.
Het is echter de vraag of dat wel nodig is en of dat de richting is waar Twente/Overijssel op zit te wachten. Schiphol is nog steeds makkelijk bereikbaar en de Duitse luchthavens bij Weeze, Münster en Dortmund eveneens.
Grote voorstanders van de ontwikkeling van een Twentse luchthavens zijn de CEO’s van een aantal grote bedrijven. Kennelijk is er dus behoefte in de Twentse zakenwereld om per vliegtuig bereikbaar te zijn. Maar ook in de Twentse zakenwereld is het hemd nader dan de rok. Zo overweegt het Almelose Aeronamic een filiaal te openen op de luchthaven Woensdrecht. Aeronamic is toeleverancier van de JSF en overweegt in 2018 inWoensdrecht een onderhoudsteam te vestigen. Woensdrecht beoogt een Europees steunpunt te worden voor het onderhoud van militaire vliegtuigen.
Wat nu met de voormalige vliegbasis Twente. Onder aanvoering van oud- VNO voorzitter Wientjes kwam het idee om de vliegbases om te vormen tot een Technology Base Twente. Hoogwaardige technologische industrieën zouden er zich moeten vestigen. TenCate toonde zich al bereid om er een nieuwe fabriek te bouwen voor composietmateriaal. Het beursgenoteerde bedrijf ontwikkelt zich steeds meer tot toeleverancier voor defensie en de auto-industrie. Maar het is de vraag of zo’n nieuwe fabriek juist op die plek moet liggen. Elders in Twente is plek zat. Denk o.a. aan het XL Businesspark aan de A35 op nog geen kwartiertje rijden van de voormalige vliegbasis Twente.
Zo ontwikkelt ook Thales in Hengelo het eigen High Tech Systems Park om er hoogwaardige technologische ontwikkelaars te bundelen. Thales is al sinds jaar en dag een van de belangrijkste leveranciers voor defensie en militaire luchtvaart.
Het idee van Wientjes voor een Technology Base Twente moet dus meer gezien worden als de zoveelste poging om een luchthaven Twente van de grond te krijgen.
Waar men zich op zou moeten concentreren is de ontwikkeling van een bescheiden luchthaven voor zakelijke charters, niet meer en niet minder.
De infrastructuur van de startbanen kan dan behouden blijven en ook de huidige vliegbewegingen van de Vliegclub Twente en enkele andere activiteiten. Wat wel nodig is, is een bescheiden goed geoutilleerd ontvangstgebouwtje en professionele bezetting van de verkeerstoren. Daar ligt het grote belang van het Twentse bedrijfsleven. Als men dat als bedrijven niet gezamenlijk wil ophoesten, krijgt men de 14 Twentse gemeenten nooit op één lijn!
‘Fijnslijper’ |
|
|
Verbazingwekkend hoe Cogas Kabel een constructie heeft bedacht waarbij het eigen belang hoger is dan dat van de consument. Het een-tweetje met provider Caiway is louter opgezet om de consument binnen het Cogas-gebied in één hand te houden.
De aandeelhoudende 14 Twentse gemeenten stonden er bij en keken er naar, want 25 miljoen euro extra dividend kwam goed uit in een tijd van bezuinigen. De burgers moeten nu boeten omdat er geen providerkeuze is op het nieuwe glasvezelnetwerk van Cogas. De Ziggo-klanten op het oude coaxnetwerk zijn al automatisch overgeschreven naar Caiway zo blijkt uit de automatische incasso.
Nu hebben Tele 2 en Vodafone laten weten dat voor hen het glasvezelnetwerk van Cogas zakelijk niet interessant is. Het netwerkgebied van Cogas is feitelijk te klein voor deze grote spelers op de Nederlandse glasvezelmarkt. Men doet zaken met Reggefiber omdat Caiway via de constructie met Cogas al een te grote en beschermende voorsprong heeft. Bovendien moeten die providers veel extra kosten maken om hun apparatuur op de centrale van Cogas te kunnen aansluiten. Voor Reggefiber geldt dat niet, omdat dit bedrijf van KPN en de Rijssense investeerder Dik Wessels de gehele Nederlandse markt bediend.
De consument in het Twentse Cogas-gebied is dus alleen gebaat bij een volgende stap. De verkoop van Cogas Kabel aan Reggefiber!
In afwachting daarvan is de keuze om voor TV-signalen via het ADSL netwerk van KPN/Telfort te kiezen wellicht nog wel de beste optie, maar een schotel kan natuurlijk ook.
‘Fijnslijper’ |
Van Botervat naar Klokhuis en Bar Biertje.
In 1913 werd 't Botervat herbouwd, na volledig te zijn afgebrand. Het pand staat op de gemeentelijke monumentenlijst.
In 1962 werd de HEMA gebouwd. Toen dreigde wederom een teloorgang van 't Botervat. Door de bouwput dreigde 't Botervat in te storten. Het moest volledig worden gestut aan buiten- en binnenzijde. Een pleister op een scheur in de muur was de 'verklikker' als er weer beweging in kwam, waarna de gasten naar buiten moesten. |
|
Aan historisch besef hebben projectontwikkelaars een broertje dood. Hetzelfde geldt voor stadsontwikkelaars van gemeenten en verantwoordelijk ‘democratisch’ bestuur. Wat Almelo betreft wordt dat beeldend op de website ToenWasAlmeloNogMooi.nl
Nu dan het conflict van Voskamp Vastgoed en de uitbater van het oudste café van de stad Het Botervat. Althans dat was ooit de naam waaronder het grootse bekendheid kreeg. Al in 1797 werd dit drinklokaal genoemd dat begonnen werd door de familie Heukers en zelfs een eigen stal bezat voor de paarden van de marktkooplui. Het huisadres was toen Marktplein 3 en het eerste telefoonummer was 90. Vele jaren was ook de familie Stevens de uitbater. In september 1913 verwoestte een brand deze gelagkamer en werd het herbouwd tot wat er nu staat. Dit pand bleef nog lang in de familie, ook nadat de laatste Stevens al niet meer achter de toog stond. Wie onder de zestigplussers kende niet Joop van Diest, de kastelein die al zingend de Franse chansons uit de Jukebox overstemde en waar de gehaktballen fameus waren. Een huurconflict dreef hem naar Groningen om er de Commodore te openen. De vaste klanten van 't Botervat reisden er later nog eens per bus naar toe. ‘Pensionado’ Jan Voskamp moet dat haast nog weten. Otto en Annie Keizer waren de volgende uitbaters waarna Gerrit en Dinet Letteboer volgden tot er in 1974 een faillissement volgde door echtelijke twisten. Het horeca-trio Ling, Zandhuis, Hubers kocht Het Botervat van curator Fons Hertog (nu burgemeester van Huizen) om het nieuw leven in te blazen. Dick Vreeswijk werd enkele jaren later de opvolger tot jaren later er onder ander kortstondig bewind een koerswijziging onder de naam Het Klokhuis kwam. Daarna nam de familie Talens het over en werd de exploitatie voortgezet onder de huidige naam Bar Biertje.
Nu doet zich dan het conflict voor tussen een ‘stadsvernieuwer’ die appartementen wil bouwen boven de HEMA en de belangen van de kasteleinsvrouw die vreest om toekomstig geklaag van haar nieuwe buren in spé. Voskamp Vastgoed wil al vast het terras verkleind zien en Talens wil haar rechten op de verleende terrasvergunning behouden. Het conflict is echter meer dan een zakelijk confict tussen twee partijen. De stadsvernieuwers in het stadhuis willen enerzijds een bruisende binnenstad en anderzijds het centrum volplempen met woonappartementen. De horeca heeft jaren geleden al gewaarschuwd dat uitgaan en wonen naast elkaar niet te verenigen is. De tijd dat de polonaise tijdens een bruiloft de achterdeur van een feestzaal uitging om over straat de voordeur weer binnen te gaan, is al lang voorbij. Nu volgen telefoontjes naar de politie terwijl vroeger de mensen handenklappend achter het voorraam stonden. Alleen is dat besef nog niet doorgedrongen bij de plannenmakers in het stadhuis. Men (de gemeente) geeft zelfs 150.000 euro subsidie als nog dit jaar met de bouw van de appartementen wordt begonnen. Wat rest is een conflict waarover de commissie van advies zich mag uitlaten en toekomstige conflicten van belangen, waarbij de oudste kroeg van de stad het nooit kan winnen van het kapitaal en de 'knip' van de gemeente!
‘Fijnslijper’
|
|
|
ENSCHEDE – De strenge regels voor het verkrijgen van sociale bijstand in de gemeente Enschede waren al dermate streng dat de Tweede Kamer er vragen over stelde aan staatssecretaris Kleinsma en dat zal ongetwijfeld weer het geval zijn indien Enschede haar nieuwe voornemens voor strengere regels in praktijk brengt.
Het eerste, het ‘opeten’ van pensioenrechten ging door de Kamervragen niet door, maar nu kunnen ‘bijstandsgerechtigden’ in Enschede de borst opnieuw nat maken. Aanvragers waarvan wordt vermoed dat de overwaarde van een eigen huis meer is dan 60.000 euro, krijgen geen uitkering en zullen noodgedwongen hun huis moeten verkopen. Tot dusverre werd de grens gehanteerd van 100.000 euro.
Ook wil Enschede vaders van niet erkende kinderen aanspreken op het betalen van een bijdrage in het levensonderhoud. Juridisch mogelijk een moeilijke weg maar het kan ook ellende gaan betekenen in het huidige gezin van de vaders in kwestie.
Eveneens wordt het aannemen van een baan binnen een enkele reistijd van anderhalf uur verplicht. Nou ja, dat is nog te billijken. Velen doen dat in de praktijk al vele jaren.
Maar daar blijft het volgens de gemeente Enschede niet bij. In het Enschedese stadhuis wordt ‘gebroed’ op nog meer maatregelen ten laste van aanvragers van een bijstandsuitkering. Het aantal uitkeringsgerechtigden in Enschede is hoog, te hoog en dat voelt de gemeente flink in de portemonnee, omdat het Rijk niet alles vergoed. De gemeente Enschede zit met een ‘gat’ van 11 miljoen euro op een totaal van ruim 100 miljoen euro. Het Rijk wil pas extra compenseren indien het tekort van 11 miljoen wordt teruggebracht naar 1,3 miljoen euro. Enschede telt bijna 7000 uitkeringsgerechtigden, hoewel men in Enschede al spreekt van bijstandsuitkeringen. Zo is in Enschede al een ‘wachttijd’ van vier weken voordat een bijstandsuitkering wordt toegekend. Gemakshalve gaat Enschede er vanuit dat aanvragers hebben gespaard. Door de strengere regels die worden gehanteerd, begroot Enschede in 2015 nog een tekort van 2,9 miljoen euro. Altijd nog teveel voor extra compensatie door het Rijk.
Het enige positieve dat valt te melden voor mensen zonder werk en inkomen is, dat de gemeente Enschede iemand heeft aangesteld om bedrijven met laaggeschoold werk naar de stad te halen.
Daar staat tegenover dat de VVD in Hengelo juist vreest dat mensen zonder middelen van bestaan uit Enschede de vlucht nemen naar Hengelo.
En daar zit de crux, kan in een ‘fatsoenlijk’ land als Nederland elke gemeente haar eigen bijstandsvoorwaarden scheppen of is dat toch ten principale een Haagse zaak?
'Fijnslijper' |