Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
13-12-2017  

Politie in actie om viskom

 

OLDENZAAL – De politie kwam dinsdag in actie bij Visgilde Kötter in Oldenzaal. Reden de goudvis in een viskom die op de toonbank stond van de specialist in kabeljauw, schol, kibbeling, haring en zo meer.
Volgens beide agenten was de viskom te klein geworden voor de goudvis die de afgelopen jaren aardig was gegroeid. De boodschap; ‘Of een groter aquarium of de goudvis werd in beslag genomen.’
De verbouwereerde Nicole Kötter nam de viskom vervolgens mee naar huis om de goudvis in een grote glazen vaas haar rondjes te laten zwemmen. Volgens Kötter was er bij de politie een klacht binnengekomen over de ‘te kleine viskom’.

Het is het tweede geval van goudvis in een viskom dat de laatste dagen nationaal in het nieuws is. In Budel werd een basisschool ‘gesommeerd’ door de Visbescherming over een te kleine viskom. Niet dat de school bezocht werd door de Visbescherming zoals werd bericht in de media, maar de stichting schreef de school aan vanwege een klacht. Visbescherming pleit al jaren voor meer ruimte voor vissen in aquaria. Bij viskommen komt het volgens de stichting al gauw tot een te beperkte leefomgeving omdat de kubieke inhoud beperkt is en het water dan al snel zuurstofarm wordt. Niet meer of minder. De tip van Visbescherming werd door de schoolleiding opgevolgd met de aanschaf van een groter aquarium.

In Oldenzaal werd door de politie het landelijk nieuws ook gevolgd, net zoals door de ‘klager’ die daarop de politie informeerde, waarop actie volgde. Kennelijk had men in Oldenzaal even niets anders te doen.

 
07-12-2017  

ProRail blundert op Overijssels spoor


De FLIRT III op het station Nijverdal
 

ZWOLLE – In de afgelopen jaren liet Prorail de dieselsporen tussen Twente en Zwolle en tussen Zwolle en Kampen elektrificeren. Dit op aandrang van en met medefinanciering door de provincie Overijssel om de treinverbindingen voorreizigers sneller te maken.
Vervoerder Keolis (v/h Syntus) won de aanbesteding en zou maandag de exploitatie van de lijnen op zich nemen met de nieuwe FLIRT-treinen.
De afgelopen maanden werd al getest met de FLIRT III op de baanvakken en toen bleek dat men op het vernieuwde spoor niet overal op volle snelheid (140 km) kan rijden vanwege de slechte fundatie in drassige ondergronden.
Donderdagavond werd door opdrachtgever ProRail het provinciebestuur van Overijssel, vervoerder Keolis en de gemeenten Kampen en Zwolle geïnformeerd, enkele dagen voordat ook het nieuwe station Zwolle Stadshagen op de lijn Kampen - Zwolle (maandag a.s.) in gebruik zou worden genomen.

Omdat de treinen niet op de beoogde snelheid van 140 km per uur kunnen rijden, maar maximaal 80 km per uur, heeft ProRail de ingebruikname van station Zwolle Stadshagen opgeschort en moeten de treinen op het traject Kampen – Zwolle non-stop tussen beide steden langzamer rijden.  Dit tot woede van Zwolle en de provincie Overijssel.

ProRail kijkt verder nog naar kleinere delen op het traject tussen Twente en Zwolle of daar ook snelheid beperkende maatregelen noodzakelijk zijn vanwege de spoorfundering. De provincie Overijssel overweegt als medefinancier nu een schadeclaim. Volgens bronnen heeft opdrachtgever ProRail geblunderd bij de aanbesteding vanwege te weinig kennis van zaken met als gevolg dat teveel aan de leiband van de bouwers BAM en Volker-Wessels werd gelopen.
Om de fundering van de spoortrajecten aan de eisen te laten voldoen, zou er nog miljoenen euro’s extra nodig zijn, beweren deskundigen tegen OV Magazine.  Alleen het traject Kampen – Zwolle kostte nu al 40 miljoen euro.
Op de lijn Twente - Zwolle doet zich nog een ander euvel voor. De intercity die 23 minuten reistijd zou moeten besparen, kan maar tot station Raalte vanwege de foute aanleg van onderstations tussen Raalte en Zwolle die de trein van stroom moeten voorzien. Tijdens testritten is gebleken dat zelfs rails en trein onder stroom kwamen te staan en dat kan levensgevaarlijk zijn.

 
05-12-2017  

Overijssel telt 14 Europese topcampings

 

REGIO – De Europese campinginspectie van de ANWB heeft 180  campings de maximale vijfsterren opgeleverd uit een totaal van 2.000 gecontroleerde campings waar werd gecontroleerd op sanitair, terrein, zwemmen, recreatie en winkels & horeca. Sanitair weegt in het rijtje het zwaarst. Onder de 180 topcampings zitten 47 campings in Nederland, dat is krap 25 procent van de Europese toplijst.

De provincie Overijssel steekt er binnen Nederland met kop en schouders bovenuit met  14 vijfsterrencampings zo’n 8.5 procent van het Europese totaal. Camping De Koeksebelt bij Ommen is nieuw op de lijst. Zeeland volgt op de binnenlandse lijst met 10 campings, voor Gelderland waar 7 campings werden geklasseerd met de hoogst haalbare score.

De 14 toppers in Overijssel zijn:
Vrijetijdspark Beerze Bulten - Beerze, Camping De Papillon  - Denekamp, Ardoer Vakantiepark ’t Rheezerwold - Heemsterveen, Vakantiepark De Luttenberg - Luttenberg, Ardoer Camping De Noetselerberg - Nijverdal, Camping De Koeksebelt (nieuw) - Ommen, Familievakantiepark Krieghuusbelten - Raalte, Camping De Molenhof - Reutum, Camping ’t Veld - Rheeze, Kampeerdorp De Zandstuve - Rheeze, Sprookjescamping De Vechtstreek - Rheeze, Vakantiepark Het Stoetenslagh - Rheezerveen, Camping De Kleine Wolf - Stegeren, Vakantiepark Mölke - Zuna.

 
01-12-2017  

Kans op EU-subsidie capaciteit Twentekanalen

 

BRUSSEL – Het plan voor de capaciteitsuitbreiding van de Twentekanalen en Twentse binnenhavens is door de Europese Unie voorgedragen voor een subsidie van 11 miljoen euro. Het plan, dat onderdeel is van het Europese programma Connecting Europe Facility (CEF) voor betere logistieke verbindingen, is een van de 39 voorstellen die zijn voorgedragen.
Doel van de capaciteitsvergroting van de Twentekanalen en aanpalende binnenhavens is de ontwikkeling van een Europese hot spot voor logistiek transport via water, spoor en weg. In het Twentse project werken de Nationale en Provinciale overheid samen met de Euregio en het gezamenlijke havenbedrijf van de steden Almelo, Enschede, Hof van Twente en Lochem.
Bij de  beoogde werkzaamheden wordt 33 km kanaal uitgebaggerd en deels verbreed, de havenkades vernieuwd, de sluiscapaciteit vergroot en de logistieke aansluiting grensoverschrijdend verbeterd. Zo wordt o.a. in Osnabrück het logistieke platform KNI aangelegd. Ook wordt de digitale logistieke dienstverlening met elkaar verbonden. Dat is bijvoorbeeld al het geval tussen de Rotterdamse haven en de containerterminals van CTT in Rotterdam, Almelo, Hengelo en Bentheim (D). 
De formele besluitvorming en ondertekening van de toekenning voor de Europese subsidie wordt in het voorjaar van 2018 verwacht. Naast de Europese subsidie heeft ook het Rijk middelen gereserveerd  via Rijkswaterstaat en ook de Provincie Overijssel draagt aan Nederlandse zijde bij.

 
29-11-2017  

Faillissementen in Twente

 

REGIO – In de afgelopen weken zijn meerdere Twentse bedrijven failliet verklaard door de Rechtbank Overijssel. Het betreft Hendriksen Constructions (h.o.d.n.) te Enschede met als curator mr. M. Loef, Handelsonderneming Kipaan (h.o.d.n.) te Vroomshoop - curator mr. S.J.M. Masselink, Plantstar Holding BV te Weerselo – curator mr. H.M. Gotink, Globalport BV te Wierden – curator mr. H.J.G.M. te Woerd, Jolo Bouw BV te Almelo - curator mr. E. Nijhoff, Unifreezing te Haaksbergen – curator mr. G. Kerkhof, de Stichting Multiculturele Ontmoeting te Enschede – curator mr. M. Inan en Twilhaar Bouw- en Timmerwerken te Nijverdal.

 
23-11-2017  

Hengelo is uit en Wierden populair om te wonen

 

TWENTE – Het migratiesaldo in Twente spitst zich aardig op over de 14 Twentse gemeenten.
Groei van het inwoneraantal is het hoogst in Wierden (+ 201), gevolgd door Borne (+ 142), Hof van Twente (+ 135), Losser (+ 77), Hellendoorn (+ 63), Haaksbergen (+ 17) en Tubbergen (+ 14).

In de andere zeven Twentse gemeenten zakt het inwoneraantal. In Hengelo vertrekken de meeste mensen. Hier bedraagt het vertrek liefst 385 personen meer dan de aanwas, 40 meer dan het grotere Enschede en zelfs ruim meer dan het negatieve migratiesaldo van Almelo (- 154). Daarmee houdt de derde stad van Twente zich aardig op de been. Oldenzaal (- 62), Rijssen-Holten (- 58), Twenterand (- 38) en Dinkelland (- 20) sluiten de rij van krimp van het inwoneraantal.
Voor geheel Twente nam dus het inwoneraantal af met – 473 personen volgens de cijfers van het CBS over 2016.

 
23-11-2017  

Hoe heette uw woonplaats vroeger?

 

OVERIJSSEL – Door de eeuwen heen is niet alleen de Nederlandse taal geevalueerd maar ook de schrijfwijze.  Zo werd Zwolle vroeger geschreven als Swolle, heette Enschede  Anneschethe, veranderde Gore in Goor en werd Aldenselen Oldenzaal. Haaksbergen wordt in de volksmond nog wel eens aangeduid als ‘Hoksenbarge’ maar dat komt van de vroegere schrijfwijze Hockesberghe. Dauentre werd Deventer en Wederden veranderde in Wierden. Tubberg kreeg er alleen en bij en Othmarshem werd Ootmarsum. Campis veranderde in Kampen en de Umme werd Ommen.

Grafisch ontwerper Victor van Werkhooven zocht het allemaal uit en maakte de kaart van Nederland opnieuw, maar dan met de eeuwenoude naamaanduidingen voor zover steden en dorpen niet uit latere periode stammen.

Klik hier voor de hele kaart van Nederland.

 
22-11-2017  

Twenterand ontvangt miljoenen voor zonnepark

 

VRIEZENVEEN – De gemeente Twenterand heeft een subsidie van 14 miljoen euro binnen geharkt voor de aanleg van een zonnepark aan de Oosterweilandenweg. De Subsidie Duurzame Energie (SDE) kwam met een onverwachte  snelheid waardoor de aanleg veel sneller gerealiseerd kan worden. Een eerste stap naar een energieneutraal Twenterand. Met de aanleg va de zonnepanelen kunnen volgen de berichten zo’n 3.000 woningen van elektriciteit voorzien worden. Wel moet de gemeente Twenterand de aanleg van het zonnepark nog aanbesteden aan een marktpartij.
 

 
17-11-2017  

Treinbouwer Stadler onderhoudt ‘FLIRT´ in Hengelo

 

HENGELO – Nog even en dan rijdt Keolis Nederland dochter Syntus met de nieuwe FLIRTtrein op de trajecten Enschede-Zwolle en Kampen-Zwolle. Keolis kocht 16 treinen van het type FLIRT van de Zwitserse treinbouwer Stadler.
Voor het onderhoud werd in Hengelo in recordtijd van minder dan een half jaar een hal gebouwd op het emplacement. Daarmee krijgt Hengelo weer een functie op het gebied van treinen. In vroegere tijden waren Stork Werkspoor en HEEMAF in de bedrijfstak actief. Bij Stadler Service Nederland BV in Hengelo wordt een personeelsinzet van 6 à 10 personen verwacht.
De hal werd al in gebruik genomen en de nieuwe treinen worden vanaf 10 december ingezet. De intercity van Enschede naar Zwolle levert een tijdsbesparing op van 18 minuten.

 
16-11-2017  

Slag voor Twente, sluiting Siemens Hengelo

 

HENGELO – Sinds 20 oktober gonst het al geruchten bij Siemens in Hengelo. Toen maakte het Duitse moederbedrijf Siemens AG bekend dat het moet bezuinigen op de divisie Power & Gas en Power Generation Services. Daartoe behoort ook Siemens Hengelo waar 600 man werkt aan de productie van turbines, generatoren en compressoren voor nutsbedrijven en vrije energieproducenten. Siemens is al sinds 1879 actief in Nederland als partner van het toenmalige Machinefabriek Gebr. Stork & Co. In Hengelo. Het concern was ook de grondlegger van Hollandse Signaalapparaten in 1922 dat nu Thales heet en ook in Hengelo staat, maar ook nog even in Almelo (1947) een tweede vestiging had. Het hoofdkantoor van Siemens Nederland BV staat in Den Haag. Wereldwijd wordt het concern geleid vanuit Berlijn en München.

Voor Siemens Hengelo valt nu het doek, zo maakte RTV Oost bekend nadat het beslag legde op een interne email van het wereldwijde concern met meer dan 350.000 werknemers.  Vrijdagmorgen wordt het personeel bijgepraat door divisie CEO Willi Meisner via een live webcast tijdens de personeelsbijeenkomst in de Grolsch Veste te Enschede, maar de sluiting en het ontslag is zeker. Ook de divisievestigingen in Erfurt, Gorlitz en Leipzig lijken geslachtofferd te worden. In Hengelo bestond nog hoop vanwege de voortrekkersrol in ontwikkeling binnen de divisie.
Ook in Duitsland zijn sluitingen en ontslag aan de orde. In Erfurt gaat het om 400 banen en in Gorlitz en Leipzig samen om 920 banen terwijl ook de vestiging Offenbach met 700 werknemers mogelijk sluit. Wereldwijd wil de divisie met 46.800 werknemers zo’n 6.900 banen krimpen. Een tweede vestiging in Erfurt wordt mogelijk verkocht. Lage energieprijzen en lagere investeringen in de bedrijfstak nopen tot de harde maatregel, zo verkondigde Siemens in oktober jl.

 
14-11-2017  

Overijssel wil aandelen Vitens van gemeenten

 

ZWOLLE - De provincie Overijssel wil haar aandelenbezit in waterbedrijf Vitens uitbreiden. Nu bezit de provincie met 370.632 aandelen krap 6,4 procent van de aandelen, maar dat is te weinig om bijvoorbeeld een aandeelhoudersvergadering bij elkaar te  roepen. Dat bleek in 2014 toen Provinciale Staten van Overijssel een motie aannam om Vitens te dwingen te blijven samenwerken met het Israëlische waterbedrijf Mekerot. Vitens zegde de samenwerking op vanwege het schenden van mensenrechten bij waterprojecten in de bezette Palestijnse gebieden. Het provinciebestuur wilde de samenwerking met het Israëlische waterbedrijf continueren.

Bod op aandelen van gemeenten
Nu heeft Gedeputeerde Staten van Overijssel 40 miljoen euro uitgetrokken om de Vitens-aandelen in bezit van Overijsselse gemeenten over te nemen. Volgens het provinciebestuur is het bod ontstaan om financiële noden van gemeenten te ledigen. Zo wil het provinciebestuur daarnaast bijvoorbeeld ook nog aandelen van netbeheerder Enexis van gemeenten overnemen. (Almelo-Enexis zo’n 6,4 milj.)
Met de beoogde overname van de gemeentelijke aandelen in Vitens, kan de provincie haar bezit in Vitens opkrikken naar zo’n 10 procent. Daarmee kan het tevens haar invloed vergroten in de publieke taak van watervoorziening.

Vitens is vooral actief in Overijssel, Gelderland, Flevoland en deels in Drenthe, Friesland en Noord Holland.
Almelo (3,6 milj.), Enschede (4 milj.), Hengelo (4 milj.), Haaksbergen, Hellendoorn (2,6 milj.), Oldenzaal (2,5 milj.), Olst-Wijhe (2,3 milj.), Tubbergen (1,8 milj.) en Twenterand (3,4 milj.) hebben al aangegeven hun aandelen te willen verkopen. Rijssen-Holten en Wierden willen dat niet omdat het jaarlijkse dividend nog iets meer opbrengt dan de rente bij een bank.

Alle Overijsselse gemeenten moeten nog deze maand beslissen, omdat de provincie nog voor 30 november de overnames wil afronden in verband met het boekjaar. Het bod van de provincie bedraagt 86,50 euro per aandeel tot de beschikbare 40 miljoen euro is gesoupeerd.

 
03-11-2017  

ZGT stijgt spectaculair in ziekenhuis Top 100

 

ALMELO/HENGELO -Niet alles is kommer en kwel bij ZGT.  De ziekenhuizen in Almelo en Hengelo kondigden deze week een inkrimping aan van 150 personeelsleden vanwege een deficit van meer dan 10 miljoen euro, maar in de Nationale Ziekenhuis Top 100 steeg het spectaculair van plek 62 naar plek 15 met een score van 80,57 punten en als hoogst geklasseerd in Overijssel.
Het MST in Enschede dat een tekort van zo’n 30 miljoen euro moet wegwerken met 300 ontslagen, zakte juist van plek 29 naar 53 met een eindscore van 67,72 punten.
Isala in Zwolle maakte in het onderzoek van AD een sprong voorwaarts  van 78 naar plek 55. De eindscore is 67,67 punten. Ook het Deventer Ziekenhuis boekte vooruitgang van plek 69 naar 46. De score  70,25 punten. Saxenburgh Röpcke-Zweers in Hardenberg zit met plek 42 ook redelijk geklasseerd. Vorig jaar was dat 47. Nu is de eindscore 71,74 punten.

De Nationale Ziekenhuis Top 100 komt tot stand op basis van 36 criteria, waaronder medische kwaliteit, uitkomsten van operaties en de organisatie van de zorg.
Lijstaanvoerder voor de tweede opeenvolgende keer is het Rivas Beatrix Ziekenhuis in Gorinchem, gevold door Tergooi te Hilversum-Blaricum en Meander MC te Amersfoort.

De lijst omvat nog maar 72 ziekenhuizen vanwege fusies. De academische ziekenhuizen krijgen wel een score, maar geen klassering. Reden de zwaardere gevallen die er worden behandeld met meer kans tot overlijden.

 
02-11-2017  

Kritiek op huisregels ‘Koale Kermis´ Ootmarsum

Gemeente Dinkelland haalt De Telegraaf
 

OOTMARSUM – Traditioneel is de ‘Koale Kermis’ in Ootmarsum de laatste kermis van het jaar. De inwoners van het Twentse stadje dat onder de gemeente Dinkelland valt, hebben echter kritiek op de ‘huisregels’ die de gemeente stelt voor de bezoekers van de ‘Koale Kermis’ in het eeuwen oude stadje dat toch al weinig opheeft met de ‘Dinkelse’ overheersing.
Zo mogen bezoekers geen voetbalshirts dragen en mag men geen ‘Dixie’ induiken met meerdere personen, zo staat op de levensgrote spandoeken die zo’n 20 regels bevat.

‘Na de tien geboden, krijgen we nu de 20 kermisregels’, schreef  een ‘Siepel’ (inwoner van Ootmarsum) op facebook en ook opmerkingen als ‘Haal de borden nog voor de kermis weg, voordat we ons bespottelijk maken’ en ‘Geen enkele burger zit op een dergelijke betutteling te wachten’. Velen delen die meningen en de oproep aan de gemeente om de spandoeken op bouwhekken onmiddellijk weg te halen.

In het ‘Dorpse’ gemeentehuis van Dinkelland in Denekamp wordt wel erkend dat de ‘doeken’ wat groot zijn uitgevallen en mogelijk nog zijn aan te passen, maar houdt men vast aan de regels omdat het centrum van Ootmarsum tijdens de ‘Koale Kermis’ als evenemententerrein wordt gezien, zo staat in De Telegraaf.

Fotoreportage (1 foto's)...

 
01-11-2017  

Boete Boer Frans, stal halfleeg en dan...

 

DE LUTTE – Boer Frans uit De Lutte kreeg nationale bekendheid door het TV-programma ‘Boer zoekt Vrouw’. Boer Frans, inmiddels echtgenoot en vader van drie kinderen, haalde sinds zijn ‘optreden’ in het programma van Yvon Jaspers wel vaker de publiciteit. Was het niet het ‘balleren’ met een jachtgeweer, was het wel het illegale crossen op de motor door het natuurgebied of het van het erf zetten door zijn vader na al teveel 'popie-jopie' gedrag n.a.v. 'Boer zoekt Vrouw'.
Deze keer zocht Boer Frans (37) zelf de publiciteit. Reden de uitspraak van het Hof in Den Haag dat alle boeren die teveel koeien hebben, hun veestapel moeten reduceren om de uitsoot van fosfaat te verminderen. Het Hof vindt in hoger beroep, dat door de Staat werd aangetekend tegen de uitspraak van de Voorzieningenrechter die uitbreidingen wel goedkeurde, dat alle boeren die hebben uitgebreid, toen al wel  degelijk bewust waren dat agrarisch Nederland al voor hun uitbreiding boven de Europese norm zat en moest krimpen. Uitbreidingsvergunning of niet, alle boeren (ook ecologisch boeren) moeten ‘downsizen’ in het kader van de fosfaatregels volgens het Hof en voor Boer Frans betekent dat de peildatum 2 juli 2015 met 79 koeien.

Voor Boer Frans betekent het een boete van 91.000 euro plus een vermindering van de veestapel van 146 naar 79 koeien. Deze gerechtelijke ‘aderlating’ gaat hem en veel van zijn mede-veeboeren dus heel wat ‘duiten’ kosten. Boer Frans vindt er het zijne van en zint op wraak. Nee, niet de overheid dreigt de dupe te worden, maar de natuur-liefhebbende medeburger. Boer Frans bezit namelijk ook nog 19 ha fraaie natuur van het Lutterzand langszij de Dinkel inclusief de stijle rivierwand met de zeldzame ijsvogeltjes. Natuur die veel bezocht wordt door wandelaars en fietsers. Boer Frans overweegt nu de toegang onmogelijk te maken onder het motto ‘We zijn niet alleen boer maar onderhouden ook natuur’. Dat begrip denkt hij er zo in te stampen bij de natuurliefhebbers om zo meer steun voor het boeren op zich te krijgen. Wij voorspellen dat Boer Frans met zijn wraakgedachte weer van het ‘padje’ is!

 
25-10-2017  

CTT Almelo uitvalsbasis transport windmolens

 

ALMELO – De nieuwe overslagterminal van CTT op op het Twentse XL Businesspark bij Bornerbroek krijgt er naast de overslag van containers een taak bij. Bolk Transport uit Almelo, een van de aandeelhouders van CTT, gaat de terminal ook gebruiken voor de overslag van windmolens. Bolk vervoert in heel Europa windmolens naar de plek van bestemming en meestal zijn dat stalen masten, maar via Almelo worden betonpanelen van betonnen windmolenmasten overgeslagen. De betonnen mastdelen, tot een doorsnee van 5 meter, worden over water aangevoerd en bij CTT met een speciale kraan van het schip geladen om verder door Bolk Transport over de weg te worden vervoerd naar de eindbestemming Emlichheim (D), dat hemelsbreed 29 km van Almelo ligt.

 
20-10-2017  

WorldSkills Medals voor Nederlandse vaklieden


Brent Koekkoek mag zich de tiende lasser van de wereld noemen
 

ABU DHABI – Liefst 28 jonge vaklieden omvatte het Nederlands team dat deelnam aan de WorldSkills in Abu Dhabi om zich te meten met de beste jonge vaklieden van de wereld. Onder hen vijf Tukkers waaronder de regerend Nederlandse kampioen timmeren en tegelzetten Rick Lammerink en Wilhelm Scholten die hun vakopleiding genoten bij Bouwmensen in Almelo en in de theorie werden geschoold door het ROC van Twente. Wilhelm Scholten, werkzaam bij Tegelzetbedrijf Rietmeijer in Almelo greep net naast het brons met zijn vierde plek maar was wel de beste Tukker. Nederland behaalde goud voor het vak etaleren. Pien Hoveling (21) uit Koog aan de Zaan mag zich in het vak wereldkampioen noemen. Het Nederlands team behaalde in totaal acht ´Medals of Excellance´ waarvan er drie in Twente terecht kwamen.

De resultaten van de 5 Tukkers

Tegelzetten
4e en medal of excellence: Wilhelm Scholten (ROC van Twente / Bouwmensen Twente Almelo / Rietmeijer Tegelzetbedrijf)
Lassen
10e en medal of excellence: Brent Koekkoek (ROC van Twente / Smeot Hengelo / Machinefabriek Westerhof)
Bouwtimmeren
10e en medal of excellence: Rick Lammerink (ROC van Twente / Bouwmensen Almelo)
CNC frezen
12e Marco Quené (ROC van Twente / STODT Hengelo / Voestalpine Polynorm)
Autotechniek
31e Rico Nieuwkoop (ROC van Twente / autobedrijf Bennie Wilmink)

Fotoreportage (1 foto's)...

 
17-10-2017  

Bijstand en ondernemen in Rijssen-Holten mag

 

RIJSSEN-HOLTEN – Vanuit de bijstand gaan ondernemen mag van de gemeente Rijssen-Holten. Doel is wel om dan binnen een jaar uit de bijstand te komen. In ieder geval vult de gemeente het inkomen gedurende het startjaar aan tot bijstandsniveau. Het nieuwe beleid is wel aan bepaalde concurrentie-eisen verbonden. Met het gewijzigde beleid wil Rijssen-Holten meer inspelen op de maatschappij in vergelijk met flexwerken. De ondernemende uitkeringsgerechtigde krijgt zo ook de gelegenheid tot het opbouwen van een zakelijk netwerk.

 
17-10-2017  

Moeder en Kind Centrum ZGT geopend

 

ALMELO – Na een flinke periode van verbouwen, is maandag jl. in het ZGT Ziekenhuis te Almelo het Moeder en Kind Centrum officieel in gebruik genomen. Het realiseren van het ‘MeKC’ is de afrondende fase van concentreren van klinisch geboortecentrum tot kinderzorg van de ZGT Ziekenhuizen in Almelo en Hengelo.

Het ‘MeKC’ van ZGT Almelo biedt het Twentse achterland hoogwaardige zorg voor moeder en kind, ruime gezinskamers en regie van de ouders in de zorg voor hun pasgeborenen waarbij alles draait om de samenwerking tussen moeder, baby(‘s), gezin  en zorgverleners van verloskundige tot gynaecoloog en kinderarts. Het 'Meck' sluit bovendien pal aan op de OK-afdeling van ZGT Almelo. In het ‘MeKC’ worden jaarlijks zo’n 2.000 kinderen geboren. Ook de geboortaangifte kan in het ziekenhuis.
 
Voorafgaand aan de feestelijke opening werd een programma georganiseerd met diverse sprekers. De inleiding werd verzorgd door kinderarts Jacko Bakker en gynaecologe Karin Dekker. Laurens Jan Stam vertelde op inspirerende wijze zijn verhaal over de bevalling van zijn dochter in ZGT en nam Erna Nijkamp, projectcoördinator verloskunde en kindergeneeskunde, de gasten mee in het verloop van de verbouwing en de achterliggende visie. Na de officiële opening was er een Open Huis voor alle collega’s in ZGT.
 
“Tot voor kort zaten de verschillende afdelingen nog op diverse plekken verspreid door het ziekenhuis. Naast de polikliniek verloskunde zijn de klinische afdelingen geboorte en moeder en kind nu samengevoegd op één vernieuwde locatie. En daar mogen we best trots op zijn”, aldus Ton Ruikes, voorzitter Raad van Bestuur, die samen met patiënte Anouk Blokhuis-Schrameijer , een aanstaande moeder,  de officiële opening verrichtte.
 
Met de opening van het Moeder Kind Centrum zijn alle afdelingen die een belangrijke rol spelen samengevoegd op een fysieke locatie. Naast een nieuwe fysieke locatie is de laatste tijd ingezet in de ontwikkeling van gezinsgerichte zorg. Er zijn scholingsprogramma’s aangeboden over deskundigheidsbevordering en coachend verplegen. Ook zijn er trainingen geweest rondom gastvrijheid en weerbaarheid.
 
Uiteindelijk heeft deze inzet ertoe geleid dat ZGT hoogwaardige zorg voor zowel moeder als kind kan aanbieden op de afdelingen binnen het Moeder Kind Centrum.

 
17-10-2017  

Enschede doneert 350 laptops minima-kids

 

ENSCHEDE – In tegenstelling tot Almelo waar de extra Rijksbijdrage voor kinderen uit minimagezinnen dreigt in de algemene middelen te verdwijnen,  besteedt de gemeente Enschede dat wel voor de doelgroep. Voorlopig kunnen 350 kinderen uit minimagezinnen een laptop tegemoet zien, om de kinderen gelijke ontwikkelingskansen op school te geven. De gemeenteraad reserveerde daarvoor een bedrag van 142.000 euro. Het is een eerste fase waarbij anderen op een wachtlijst komen.
De laptop-regeling komt naast de tegemoetkomingen om lidmaatschappen van sport- en cultuur te bevorderen.

 
17-10-2017  

Schouten stopt als burgemeester Oldenzaal

 

OLDENZAAL – Burgemeester  Theo Schouten ziet af van een nieuwe ambtstermijn in Oldenzaal. Zijn bestuurstermijn loopt op 1 juli 2018 af. Schouten wordt volgend jaar juli 65 en kiest daarom voor zijn gezin, kleinkinderen en hobby’s. Wel is Schouten bereid om nog een poosje als waarnemer te fungeren, gelet op de sollicitatieprocedure die pas na de gemeenteraadsverkiezing in maart 2018 start.

De geboortige Heinoër werkte na zijn studie bestuurskunde aan de Universiteit Nijmegen als ambtenaar bij het Rijk en de provincie Overijssel waar hij kabinetschef werd van GS, werd waarnemend burgemeester van Goor in 1996, burgemeester van Haaksbergen in 1999 waar hij stopte vanwege de woonverplichting, werd in januari 2002 secretaris-directeur van de Netwerkstad Twente en wethouder in Almelo in 2006 voordat hij op 1 juli 2012 tot burgemeester werd benoemd van Oldenzaal.

 
17-10-2017  

Intercity Twente- Zwolle start in december

Stops in Hengelo, Almelo, Nijverdal en Raalte

De FLIRT III hier geprojecteerd op het station Nijverdal
 

ZWOLLE – Vervoersmaatschappij Keolis (v/h Syntus) start op 10 december met de nieuwe FLIRT-trein als intercity tussen Enschede en Zwolle. Voorlopig is Raalte dan nog  tot medio 2018 het eindstation vanwege noodzakelijke werkzaamheden aan het perron in Zwolle. In Raalte kan worden overgestapt op de stoptrein of bus. Toch levert de inzet van de intercity, op het inmiddels ge-elektrificeerde baanvak, een reistijdbesparing op van zo’n 18 minuten tussen Enschede en Zwolle.

Wifi
De nieuwe ‘FLIRT’ III van fabrikant Stadler beschikt over Wifi en aansluitpunten voor stroom en usb en rijdt op werkdagen van maandag t/m vrijdag tussen 06.30 uur en 19.30 uur. Ook beschikt de ‘FLIRT’ over een rolstoel-toegankelijk toilet en zien camera’s toe op veilig reizen.

 
08-10-2017  

Formidabele inhaalrace Red Shift Down Under

 

DARWIN – Na de pech tijdens de kwalificatie van de Bridgestone World Solar Challenge, waarbij de GPS-tracker van de organisatie stoorde op de elektronica van de Red Shift, moest het Twentse team starten op plek 32, meer dan anderhalf uur achter op de eerste starter en ook ruim achter de Nuna9 van de UT Delft die als vierde van start ging op de eerste racedag van Darwin naar Adelaïde over 3.000 km dwars door de Outback van Australië.
Maar het Twentse team had een topdag en haalde keer op keer concurrenten in om als vierde te eindigen achter het Australische Western team, het Japanse Tokay University en de Nuna9 uit Delft dat nog maar een kwartiertje voor staat. Kortom een topdag voor de Nederlandse teams want ook het team van de UT Eindhoven staat op een in haar klasse voor de meerpersoons voertuigen. Een van de ontwikkelde voertuigen heeft inmiddels ook en RWD-licentie voor in het verkeer op de weg.
 

Fotoreportage (1 foto's)...

 
05-10-2017  

Wierden zet streep door hondenbelasting

 

WIERDEN – De gemeente Wierden heeft een sluitende begroting gepresenteerd voor 2018 zonder extra lastenstijging voor de burger. Wel wordt de inflatiecorrectie toegepast. Een van de meevallers zit in de lagere kosten die afvalverwerker Twence berekend voor de verwerking van huishoudelijk afval. Twence hoeft namelijk geen rekening meer te houden met de verkapte miljoenenfinanciering voor de investeringen van de Twentse gemeenten voor de Agenda van Twente. 

Hondenbezitters in de gemeente Wierden zijn echter de grote ‘winnaars’ met het direct stoppen van het opleggen van de hondenbelasting. De huidige coalitie had al in het coalitieakkoord vastgelegd de hondenbelasting over een termijn van drie jaar af te bouwen, maar dat gebeurd nu in één keer. De reden is simpel. Met een afbouwperiode blijven de handhavingskosten wel bestaan terwijl de inkomsten afnemen.
De hondenbelasting werd in Nederland als gemeentelijke heffing in de middeleeuwen ingevoerd als economische belasting voor werkhonden, maar ook om hondsdolheid te bestrijden door het verminderen van zwerfhonden. In Wierden  vindt men dat inmiddels achterhaald, mede ook omdat de opbrengsten grotendeels in de algemene middelen werden gestort. Veel gemeenten gingen Wierden al voor met de afschaffing van hondenbelasting. In Twente waren dat o.a. Dinkelland en Tubbergen. (overzicht)
Wierden staat er gezond voor, zo blijkt uit de begroting. Er komt zelfs geld vrij voor grotere investeringen zoals het vernieuwen van rioleringen, verbeteren van bermkanten en vernieuwende ontwikkeling in het buitengebied.

 
02-10-2017  

Internationale allure Glasrijk Tubbergen

 

TUBBERGEN – Jaarlijks trekt de kunstmanifestatie Glasrijk Tubbergen zo’n 20.000 bezoekers naar het kerkdorp. De oorsprong van Glasrijk is ontstaan uit de aanwezigheid van de fraaie glas in lood ramen in de St. Pancratius Basiliek, een serie van 35 ramen uit het atelier van de familie F. Nicholas en Zonen uit Roermond.

Ook dit jaar van woensdag 27 september t/m zondag 1 oktober ‘overstroomde’ Tubbergen weer met vele bezoekers uit binnen- en buitenland voor een kijkje bij Glasrijk Tubbergen dat dit jaar de naam ‘Vers Glas’ als thema droeg. En zoals dat in Tubbergen gebruikelijk is, kon al dat schoons op diverse locaties in en om het centrum van Tubbergen worden bewonderd.
Fotograaf Jan Bril maakte derhalve de bijgaande fotoreportage.

Fotoreportage (90 foto's)...

 
02-10-2017  

Investeerder Sanderink pusht Twentse research

 

ALMELO – Grootondernemer Gerard Sanderink kondigde drie jaar geleden al aan zijn imperium in een stichting onder te brengen voor toekomstige continuïteit en daarnaast het Sanderink Research Center voor toegepast technisch onderzoek van de grond te willen tillen voor ‘toppers’ van de Universiteit Twente en Hogeschool Saxion. De in Almelo woonachtige Sanderink wil dat plan nu in een stroomversnelling brengen door in de buurt van de UT te zoeken naar passende huisvesting. Volgens visie moet het Sanderink Research Center zich bij de start concentreren op sensortechnologie, aandrijfsystemen en asset management voor preventief onderhoud aan bijvoorbeeld spoorlijnen en spoorwissels. Met zijn bedrijven Strukton, Antea Group (v/h Oranjewoud) en Centric zorgt Sanderink tevens voor de eerste onderzoekopdrachten maar moeten er in de toekomst ook opdrachten komen van andere bedrijven. Sanderink gaat ook de activiteiten van Strukton Rolling Stock en Strukton Systems samenvoegen en wil dat team met 30 afgestudeerde ‘toppers’ in de techniek uitbreiden, waardoor het team engineers bij de gecentraliseerde nieuwe vestiging in Enschede groeit naar zo’n 80 man.
De geboortige Weerseloër en vrijgezel (69) geeft zichzelf nog anderhalf jaar als CEO van zijn bedrijven en wil voor die tijd het Sanderink Research Center draaiende hebben om in bestuurlijke zin meer de rol van toezichthouder in zijn bedrijven op zich te kunnen nemen, een rol die hij bij Centric al vervuld.

Archief
Terug naar vorige pagina