Uw mening

Wanneer u zich als bezoeker van Almelo Nieuws
geroepen voelt, ook uw mening aan het grote publiek
kenbaar te willen maken, kunt u dat serieus of met
een "knipoog" kwijt op Almelo Nieuws.
Reageren op andere artikelen mag ook.
Mail daarvoor naar de
redactie.

Plaatsing  
 
07-11-2014  

De frictie rond luchthaven Twente

 

Al vele jaren wordt er aangetrokken om de luchthaven Twente van de grond te krijgen. Begin dit jaar leek het dan eindelijk te lukken omdat de rijkste Twent Dik Wessels zijn schouders er onder zette. De miljardair uit Rijssen eiste echter een bescheiden rijksbijdrage als blijk van betrokkenheid maar dat werd nu net de bottleneck in Brussel waar argwanend wordt gekeken naar verboden staatssteun. De gemeenteraad van Enschede wilde het finale oordeel niet afwachten en trok de stekker uit het plan. Geen miljoenen vertrekkende en aankomende passagiers dus op de voormalige vliegbases.
Het is echter de vraag of dat wel nodig is en of dat de richting is waar Twente/Overijssel op zit te wachten. Schiphol is nog steeds makkelijk bereikbaar en de Duitse luchthavens bij Weeze, Münster en Dortmund eveneens.
Grote voorstanders van de ontwikkeling van een Twentse luchthavens zijn de CEO’s van een aantal grote bedrijven. Kennelijk is er dus behoefte in de Twentse zakenwereld om per vliegtuig bereikbaar te zijn. Maar ook in de Twentse zakenwereld is het hemd nader dan de rok. Zo overweegt het Almelose Aeronamic een filiaal te openen op de luchthaven Woensdrecht. Aeronamic is toeleverancier van de JSF en overweegt in 2018 inWoensdrecht een onderhoudsteam te vestigen. Woensdrecht beoogt een Europees steunpunt te worden voor het onderhoud van militaire vliegtuigen.

Wat nu met de voormalige vliegbasis Twente. Onder aanvoering van oud- VNO voorzitter Wientjes kwam het idee om de vliegbases om te vormen tot een Technology Base Twente. Hoogwaardige technologische industrieën zouden er zich moeten vestigen. TenCate toonde zich al bereid om er een nieuwe fabriek te bouwen voor composietmateriaal. Het beursgenoteerde bedrijf ontwikkelt zich steeds meer tot toeleverancier voor defensie en de auto-industrie. Maar het is de vraag of zo’n nieuwe fabriek juist op die plek moet liggen. Elders in Twente is plek zat. Denk o.a. aan het XL Businesspark aan de A35 op nog geen kwartiertje rijden van de voormalige vliegbasis Twente.
Zo ontwikkelt ook Thales in Hengelo het eigen High Tech Systems Park om er hoogwaardige technologische ontwikkelaars te bundelen. Thales is al sinds jaar en dag een van de belangrijkste leveranciers voor defensie en militaire luchtvaart.
Het idee van Wientjes voor een Technology Base Twente moet dus meer gezien worden als de zoveelste poging om een luchthaven Twente van de grond te krijgen. 
Waar men zich op zou moeten concentreren is de ontwikkeling van een bescheiden luchthaven voor zakelijke charters, niet meer en niet minder.
De infrastructuur van de startbanen kan dan behouden blijven en ook de huidige vliegbewegingen van de Vliegclub Twente en enkele andere activiteiten. Wat wel nodig is, is een bescheiden goed geoutilleerd ontvangstgebouwtje en professionele bezetting van de verkeerstoren. Daar ligt het grote belang van het Twentse bedrijfsleven. Als men dat als bedrijven niet gezamenlijk wil ophoesten, krijgt men de 14 Twentse gemeenten nooit op één lijn!

‘Fijnslijper’

Archief
Terug naar vorige pagina