Plaatsing | ||
---|---|---|
08-02-2011 | Topruiter Anton Ebben op 80-jarige leeftijd overleden |
|
De carrière van Toon Ebben kwam in een positieve stroomversnelling toen hij de van Millerole afstammende ruin Jumbo Design - in bezit van Jan des Bouvrie - ging rijden. Met dit paard nam Ebben deel aan de Olympische Spelen van 1976, die in het Canadese Bromont werden verreden. Een jaar later won Ebben samen met Johan Heins, Henk Nooren en Harrie Wouters van den Oudenweijer team goud op de Europese Kampioenschappen, die in Wenen weren verreden. Op datzelfde kampioenschap won Ebben individueel brons. Dit Nederlandse ruiterteam won de verkiezing Sportploeg van het Jaar en is daarmee de enige ruiterequipe die deze prijs ooit wist te winnen. Toon Ebben kwam via zijn vader, die in de rijschool van de heren Van Loon in Tilburg werkzaam was, in contact met de paarden. Als jongeman ging hij in 1952 als groom met Max en Ernest van Loon mee naar de Olympische Spelen in Helsinki. In 1957 ging Toon Ebben van start in het Belgische Le Zoute in de eerste van de ruim 60 landenwedstrijden die hij voor Nederland zou rijden. Midden jaren zestig vormen Toon en Kairouan het koningskoppel van de Nederlandse springsport. Zij werden in 1966 vijfde in het EK, dat in Luzern werd verreden en derde in Grote Prijs van Aken. Daarnaast hadden zij een groot aandeel aan de tweede plaats die dat jaar de Nederlandse equipe wist te veroveren op het Rotterdamse CHIO. Naast Ebben en Kairouan maakten Jan Maathuis met Fliegette, Hans Brugman jr. met Sky High en Josje Ernst met Blacky deel uit van deze equipe. Op grond van deze voortreffelijke prestaties zou Toon Ebben dat jaar afreizen naar de wereldkampioenschappen, die in Buenos Aires werden verreden. Een avontuurlijke reis. Eerst met Kairouan op de trein naar Milaan. Daar kwamen ze op zondag aan en zouden ze op maandag vertrekken. Dat werd uiteindelijkpas zondag een week later. Van Milaan ging het naar Madrid, waar twee Spaanse paarden ingeladen werden en toen naar Dakar om bij te tanken. Na een paar uur vliegen viel één van de vier motoren uit. Om de boordwerktuigkundige de gelegenheid te geven door een luik te gaan om bij de motor te komen moesten vijf paarden in het vliegtuig worden verplaatst. In Recive werd geland om de motor te repareren en toen door naar Sao Paulo, waar een dichte mist hing. Uitwijken, wachten opnieuw naar Sao Paulo, twee Braziliaanse paarden inladen en toen zes uur vliegen naar Buenos Aires. Toon Ebben was vele jaren lang het boegbeeld van de Nederlandse springsport. Zijn humor en ongekende relativeringsvermogen zullen we altijd in herinnering houden. Zijn sigaartje, zijn borreltje, zijn tweed jasje, zijn pet, zijn passie voor het kaartspel en zijn verantwoordelijkheidsbesef tegenover zijn paard kenmerkten de paardenman Toon Ebben. |