Hier juicht Gert-Jan Bruggink nog na zijn foutloze rit in het basisparcours.
In de barrage 'verspeelde' hij de overwinning met één springfout.
Foto: Loes Wielheesen |
|
GEESTEREN – In de Grote Prijs van Twente, het slotnummer van het CSI Twente in Geesteren, werd vooral de voorgeschreven tijd de scherprechter. Parcoursbouwer Henk-Jan Drabbe en zijn Russische assistente Svetlana Dudina hadden niet alleen een krap bemeten parcours van 1.60 meter neer gezet dat de nodige ‘stuurmanskunst behoefde, maar ook nog eens een krap bemeten basistijd vastgelegd.
Nadat de eerste twee starters al tegen een tijdstraf opliepen, werd verzuimd de basistijd te verruimen, want na een derde rit mag dat volgens de FEI-reglementen niet meer. Het gevolg 29 van de 49 geplaatste starters liepen een tijdstraf op waarvan 5 in een verder vlekkeloze nulrit qua springfouten.
De Zwitser Paul Estermann, de Fransman Guillaume Foutrier, de Italiaan Riccardo Pissani maar ook de Nederlandse kanshebbers Marc Houtzager en Jur Vrieling konden derhalve vroegtijdig huiswaarts.
Slechts twee ruiters wisten in de eerste omloop foutloos binnen de tijd het parcours te beëindigen. Te weinig voor een apotheose in een internationale viersterrenwedstijd. Een van hen Gert-Jan Brugging (De Lutte) met zijn snelle paard Casparo 26. De ander de op het domein van Vincent Voorn in Limburg neergestreken Italiaan Antonio Alfonso met de beduidend langzamere Chic Hin D Hyrencourt. Bruggink derhalve de grote favoriet en mogelijk de derde Tukker na Jos Lansink en Gerco Schröder die de GP van Twente op zijn naam kon schrijven. Zoals we Bruggink kennen, was er geen schroom om een snelle tijd neer te willen zetten om het zijn concurrent moeilijk te maken. Met die barragetijd van 40,26 seconden zat het wel snor, maar in alle haast viel er wel een balk uit de lepel en waren 4 strafpunten het loon. Voor concurrent Alfonso een uitgelezen kans om puur op de nul te rijden. Zelfs een tijdstraf zou dan geen roet meer in het eten kunnen gooien. Coach Wiljan Laarakkers wees Alfonso nog even fijntjes op de ‘knelpunten’ in dit barrageparcours, waarna Pissani in zijn finalerit het hoofd koel hield en met Chin Hin wel foutloos wist te blijven. Voor hem dus de grootste auto als prijs en voor Bruggink een ietwat kleinere. De Zwitser Paul Estermann was ‘the best of the rest’.
Alle uitslagen Fotoreportage (1 foto's)... |