|
|
ALMELO – Tijdens de bijeenkomst van Zakelijk Almelo in de Ravelzaal van het Theaterhotel ondervroeg gespreksleider Martin Steenbeeke de ondernemers Erik Korte van Erik Korte Uitvaartverzorging en Benno Schildkamp van Foodconnect over hun zakelijke plannen.
Erik Korte Uitvaartverzorging en Uitvaartcentrum
Erik Korte streeft ‘een persoonlijke, respectvolle en kwalitatief goed verzorgde uitvaart’ na. Alle onderdelen van de uitvaart – van voorbereiding tot en met de uitvoering – rusten daarmee bij een en dezelfde uitvaartverzorger. Hij kan als begrafenisondernemer bogen op tweeëntwintig jaar 'verdriet en ellende van anderen. Daar moet je mee leren omgaan. Het is een soort rol die je speelt. Je moet ingetogen zijn en goed weten waar je mee bezig bent'. Fingerspitzengefühl is niet onbelangrijk, zeker als je het standaardverhaal moet invullen.
De zorg voor anderen is Erik Korte niet vreemd: hij is afkomstig uit de verpleging. Aanvankelijk was hij werkzaam bij een grotere uitvaartonderneming, waar dagelijks wel vijf tot zes begrafenissen of crematies moesten worden verzorgd. Op enig moment besloot hij zelfstandig te worden. Nadat de hoofdlijnen van een uitvaart besproken zijn, komt hij vrijwel dagelijks terug om de verdere details te bespreken. In de nieuwe opzet is daar gelegenheid voor, vroeger was dat ondenkbaar.
Champagne drinken na afloop van een plechtigheid is in onze regio geen usance, maar in principe is er veel mogelijk. Hij en Wilma Fokkema - die hij vanaf september 2009 voor dit metier opleidt - hebben in elk geval het nodige aan uitvaarten en plechtigheden meegemaakt
Er wordt hard gewerkt aan de realisatie van een eigen Uitvaartcentrum aan de Twentelaan 27 in Almelo, aan ‘een doodlopend stuk weg'. De nieuwbouw, waar overigens geen diensten worden gehouden, heeft de nodige voeten in de Almelose aarde gehad. Er waren onder andere bezwaren van omwonenden, die voor parkeeroverlast vreesden. Eerdaags zal het pand aan de Twentelaan worden opgeleverd.
Foodconnect
Food Connect Maaltijdservice bezorgt zorginstellingen, scholen, woongroepen en particulieren ‘gezonde, voor u persoonlijk gekookte maaltijden aan huis’. Kernwaarden voor het bedrijf van directeur Benno Schildkamp zijn traditie, respect en aandacht voor de klant.
Er staan inmiddels zestig mensen op de loonlijst en 'daar zijn we gek mee'. Er is een laag ziekteverzuim (2,6%) en 'oneigenlijke ziektes' zijn er niet. Voor Benno Schildkamp gaat het bij de selectie van nieuwe medewerkers om zowel hun kennis als karakter.
Food Connect verzorgt dagelijks 3.500 maaltijden. Dat zijn er zo'n 3 miljoen per jaar, maar dan wel persoonsgebonden en zeker niet met machinale productie. In prijs lopen die uiteen van 3,95 tot 5,95 euro. Geen geld, maar denk niet dat er ook maar enige concessies aan de kwaliteit wordt gedaan. 'Volume heeft niets met smaak te maken. Onze klanten zeggen al dat wij de beste in Nederland zijn'. Onder die afnemers van maaltijden zijn wel opmerkelijk veel Stadsbank-klanten.
Ook Food Connect is bezig met nieuwbouw. Men heeft het oog laten vallen op en mooi pand zonder verdiepingen en met zo veel mogelijk transparantie. Elke medewerker heeft bij wijze van spreken zicht op de verrichtingen van collega's. 'Iedereen mag zien wat ik doe', aldus directeur Benno Schildkamp.
FC Twente-trainer Steve McLaren heeft toegezegd het nieuwe pand op 1 oktober te willen openen.
Geen machineproductie dus en evenmin een machinebureaucratie bij Food Connect. Benno Schildkamp introduceerde deze avond zijn SAS-stadionmodel, de tegenhanger van het traditionele hiërarchische organogram dat menig ondernemer of manager zo makkelijk schetst.
Het SAS-model (Stadion als Spiegel) is het speelveld van FC Uw Maaltijd. Voor het businessmodel zou al belangstelling bestaan bij organisaties als Syntens, het innovatienetwerk voor ondernemers.
< v.l.n.r. Benno Schildkamp en Erik Korte Fotoreportage (15 foto's)... |