|
|
ALMELO – De gemeenteraad besteedde dinsdagavond uren aan een debat over een onderzoek of de haalbaarheid van een tweede Businesspark langs de zijtak van het Twentekanaal er wel of niet gerealiseerd kan worden. Het gezamenlijke XL Businesspark I van de gemeenten Almelo, Borne, Enschede, Hengelo en de provincie Overijssel zit vol waardoor er nu een gebrek ontstaat voor grotere bedrijfskavels in Twente.
De gemeente Almelo kreeg na de grenscorrectie in 2001 weer ruimte voor grotere ontwikkelingen waarvan het gezamenlijke businesspark na een trage start, nu al vol zit ruim voor de geplande looptermijn.
Almelo kreeg destijds ook rechten voor de Kanaalsprong ter uitbreiding van eigen industrie. Na de wereldwijde financiële crisis echter moest Almelo dit voornemen op een laag pitje zetten vanwege de plicht tot boekhoudkundige afschrijving.
Nu zoveel jaren later wordt de sprong over het kanaal opnieuw gelanceerd. Of dat weer in Twentse gezamenlijkheid gaat of dat de gemeente Almelo dat zelfstandig wil ontwikkelen, is nog koffiedik. Voorlopig blijven de onderzoekskosten, zo’n 1,4 miljoen euro, nog voor Almelose rekening. Ook heeft de gemeente Almelo zich voorgenomen hogere eisen te stellen qua werkgelegenheid, vergeleken met businesspark I. In het nieuwe concept moet hoogwaardige technische maakindustrie en ontwikkeling meer ruimte krijgen. ‘Bedrijven in Almelo en regio vragen daarom’, zo pleitte oud- rechter Ger Vermeulen namens de VVD. 'Almelo moet een belangrijke rol spelen op het gebied van arbeid', stelde de gehele coalitie van CDA, LAS, VVD en GroenLinks met o.a. steun van Democraten.nu en ChristenUnie.
Dat onderzoek komt er dus ondanks verzet van de kleinere partijen die groen en welzijn voorop stellen of werken in Zwolle of Enschede ook wel acceptabel vinden en hun stad kennelijk willen transformeren tot forensenstad. Meer hoger opgeleiden naar de Almelose regio bleek bij het ongeorganiseerde ‘verzet’ in de raad ook minder van belang. ‘Met Jip en Janneke in de boekhandel blijft het volk ook te vree’, zou je kunnen constateren. Voor dat haalbaarheidsonderzoek is dus nu een budget. Aangetekend is ook dat mocht XL Businesspark II uiteindelijk over enkele jaren het vervolg worden, er meer ruimte voor groen moet blijven. |