|
|
ALMELO – Al enige tijd ontvangen Twentse gemeenten en de provincie Overijssel brieven van de BelangenAlliantie Detailhandel Twente (BADT) met bezwaren over de bouwplannen van bouwmarkt Hornbach in Almelo en Enschede maar ook over de aangekondigde bouw van een 110.000 m2 groot centraal magazijn voor Kees Smit Tuinmeubelen op het XL Businesspark Twente aan de A35 bij Almelo omdat hier ook sprake is van een fotostudio voor de onlineverkoop, een hoofdkantoor en showroom van 7.500 m2.
Volgens de berichtgeving van BADT zijn dit ontwikkelingen die ten koste gaan van de detailhandel in de binnensteden. Maar wie of wat is BADT eigenlijk en waarvan met enige regelmaat berichtgeving opduikt in de regionale pers met als woordvoerder Annemieke Stallaert?
LAS-fractievoorzitter Louis Kampman kwam na enig speurwerk tot de conclusie dat de zich als belangenvereniging voordoende organisatie niet staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en er dus geen sprake is van een officiële belangenverenging. Wel ontdekte Kampman een facebookpagina van BADT - een afkorting die officieel bestaat voor ‘Belangenbehartiging Amsterdamse Dak- en Thuislozen’ - en als zodanig wel staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel inclusief de afkorting BADT. Op de facebookpagina van het Twentse BADT ‘geleende artikelen' uit de regionale pers over Twentse middenstanders als lardering bij artikelen die zich uitspreken tegen de plannen van Hornbach in Twente en tegen de nieuwe locatie voor Kees Smit Tuinmeubelen. Over aangesloten leden van BADT geen woord en ook geen contactadres.
Omdat BADT als Twentse detailhandel-kongsi ook geldverslindende onderzoeksrapporten liet uitvoeren door onderzoekers Ecorys en de AnteaGroep en deze rapporten tevens deelde met de regionale pers met mevrouw Stallaert als woordvoerder (zonder haar ware functie te vermelden), groef LAS-fractievoorzitter Louis Kampman nog maar wat dieper via de sociale media. Woordvoerder Annemieke Stallaert blijkt volgens Kampman, senior-adviseur te zijn bij Dietz Communicatieadvies in Utrecht. Het bureau gaat prat op Alliantiemanagement, Omgevingsmanagement en Branding- en Placemaking onder het motto ‘We weten hoe Nederland werkt!’
Bij Dietz maakt men dus de geesten rijp in het belang van haar opdrachtgevers.
Dat ontdekkende, herinnerde Kampman zich dat o.a. Praxis, Gamma en Intratuin in een eerder stadium al bezwaren en procedures inzake het bouwplan Hornbach Almelo had gevoerd. En wat bleek Kampman op de website van communicatiestrateeg Dietz, dat ook Praxis, Intratuin en Van Neerbos Bouwmarkten BV - het moederbedrijf van de Gamma, Karwei en Intergamma bouwmarkten pontificaal zijn gepositioneerd als opdrachtgevers (samen met vele anderen) bij Dietz.
Reden genoeg voor Kampman om de alarmbel te laten rinkelen en het Almelose college van B&W vragen te stellen over het ‘nepnieuws’ dat Dietz de wereld in slingert om de geesten rijp te maken tegen het vestigen van Hornbach in Twente en Kees Smit Tuinmeubelen op het XL Businesspark. In ieder geval is nu duidelijk dat concurrentienijd de drijfveer is voor Gamma, Praxis en Intratuin.
Dat deze bedrijven zelf groot zijn geworden door het ‘opvreten’ van kleine concurrenten, wordt gemakshalve vergeten. Zij mochten wel profiteren van vrij ondernemerschap (en ook buiten de winkelkernen) in de strijd om de gunst van de consument. 'Boter op het hoofd' is daarvoor een oude spreuk!
Gemeenten en ondernemend Nederland dienen volgens het Europees Hof rekening te houden met de Europese Dienstenrichtlijn waaronder ook de detailhandel (verkoop van goederen aan particulieren) valt. Branchering wordt daardoor een stuk moeilijker. Concurrerend ondernemen groter ook grensoverschrijdend. Gamma, Praxis et cetera zien de Duitse concurrentie van Hornbach liever niet en gooien er kapitalen tegenaan om dat te ontmoedigen.
Lees ook Facebook LAS Schriftelijke vragen LAS aan College van B&W over BADT als niet officieel bestaande belangenorganisatie.
Fotoreportage (1 foto's)... |