|
|
ALMELO – “Weinig maatwerk Huishoudelijke hulp. Mensen voelen zich belazerd”, dat meldt het overkoepelend orgaan Almelo Sociaal over de nieuwe richtlijnen en uitvoering van de Huishoudelijke onder de regie van de gemeente Almelo.
”Ik ben een kanskaart uit het monopoly spel”. Citaat van iemand die niet snapt waarom zijn huishoudelijke hulpuren gehalveerd zijn.
Steeds meer Almeloers die huishoudelijke hulp hebben, snappen het nieuwe beleid niet en zitten met vragen over de wijzigingen die ze aan den lijve ondervinden.
Het aantal signalen dat binnenkomt bij Almelo Sociaal neemt verontrustend toe.
Vooral mensen die al hulp hadden, kunnen de nieuwe werkwijze niet plaatsen; zij horen via de media dat er niets verandert zolang een indicatie geldig is of tot uiterlijk 1 januari 2016. Toch krijgen ze te horen dat hun hulp verandert. Van de zorgorganisatie horen ze mondeling dat hun uren naar beneden gaan. Van de ene op de andere week van bijvoorbeeld 6 naar 2 uur. Bij navraag is het systeem gewijzigd. Ze horen dat er per 24 februari 2015 iets fundamenteels veranderd is. Had je eerder uren waarin huishoudelijke werkzaamheden gedaan werden, dan gaat het nu nog om de meest noodzakelijke werkzaamheden, zeg maar de minimale taken om zelfstandig te kunnen blijven wonen. De gemeente heeft de basis huishoudelijke hulp aanbesteed op wat genoemd wordt de prestatiegerichte financiering. Zorgorganisaties leveren een prestatie tegen een vergoeding die neer komt op een gemiddeld vast bedrag per cliënt van € 175 per maand. Dit is gemiddeld 2,2 uur per week. In dit bedrag zijn de bezuinigingsmaatregelen doorberekend en verwerkt. Het is aan de zorgverlener om hier maatwerk huishoudelijke hulp voor te leveren en de uren / kosten te verdelen over al zijn cliënten. Sommigen mensen hebben meer dan het gemiddelde nodig of houden de hulp die ze hadden. En andere mensen kunnen volgens de zorgorganisatie wel met minder hulp toe. Het moet per slot van rekening voor de zorgorganisatie wel uit de totale vergoeding komen van aantal cliënten maal €175.
In een brief van december 2014 heeft de WMO adviesraad de gemeente al gewezen op de noodzaak van goede uitleg aan belanghebbenden die hoort bij de nieuwe werkwijze. Zorg voor goede contactmomenten waar ingegaan wordt op de vraag wat nodig is, maatwerkhulp. Leg uit dat uren alleen een uitkomst zijn van noodzakelijke en goede hulp. Dat moet onderzocht en in overleg besproken worden, pas dan is sprake van maatwerk en het leveren van een geaccepteerde prestatie. En ja, als het met minder kan wordt het minder maar met een onderbouwingen en verhaal. Dat geldt namelijk ook als er meer hulp nodig is.
Naar nu blijkt, gaat het er in de praktijk kort langs. De situatie in een huishouding en de behoefte aan huishoudelijke hulp wordt vaak niet besproken met de ontvanger. Van overleg of een keukentafelgesprek om het nieuwe maatwerk te kunnen bepalen is dan geen sprake. Ontvangers van huishoudelijke hulp horen dat het minder wordt maar weten niet waar ze moeten zijn voor vragen of als ze het er niet mee eens zijn. De informatie en vastlegging van de veranderde hulp naar de ontvanger is summier of blijft achterwege. Je hebt dus niets in handen, alleen de mondelinge melding dat de hulp minder wordt. Navraag bij zorgorganisaties gaat moeilijk of reacties zijn zeer onbevredigend. In de brief van de gemeente die je vervolgens ontvangt staat dat er afspraken zijn gemaakt. Met wie dan? Het enige wat nog kan is in beroep gaan bij de gemeente. Maar die staat aan de basis van deze werkwijze. “Dus wat heeft dat nog voor zin” is een veelgehoorde reactie.
Zowel in de werkwijze en uitvoering door zorgverleners, als in het bepalen van de noodzakelijke hulp per cliënt binnen een zorgorganisatie zitten vreemde en soms onnavolgbare verschillen. Dat gaat van de hulp die even aan het eind van haar werkzaamheden aangeeft dat ze volgende week minder komt tot een bezoek aan huis van iemand van het kantoor. Daarbij komt het voor dat een gehandicapt echtpaar van 15 naar 2 uur per week gaat en een alleenstaande mevrouw 3 uur houdt terwijl ze aangeeft dat het wel minder kan.
Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid voor het leveren van goede maatwerkzorg bij de gemeente. Hoe de gemeente de uitvoering controleert en kijkt of mensen de juiste huishoudelijke hulp krijgen is niet duidelijk. Zorgverleners kunnen dat (blijkbaar) in grote vrijheid zelf invullen.
Daarnaast is de hoor en wederhoor mogelijkheid onduidelijk. Het is wel bij de uitvoeringsregels en aanbestedingen beschreven maar wordt niet voldoende uitgedragen. Mensen die vragen hebben over de aanpassing van hun huishoudelijke hulp kunnen eerst bij hun zorgorganisatie terecht. Zoek contact met diegene die zich binnen de zorgorganisatie over uw zorgbehoefte heeft gebogen. Vraag alsnog een gesprek en uitleg.
Vindt u dan nog dat uw situatie niet serieus bekeken is en ziet u problemen op u afkomen door de uitkomst en werkwijze? Dan kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum van de gemeente. De meeste mensen met vragen over de huishoudelijke hulp hebben de indruk dat je alleen met een formele klacht- of beroepsprocedure bij de gemeente terecht kunt. Wij van Almelo Sociaal pleiten ervoor dat je de gemeente ook op informele manier om een herbeoordeling van de huishoudelijke hulpvraag moet kunnen vragen.
Almelo Sociaal behartigt de belangen van alle Almelose burgers in een minima of andere kwetsbare situatie. Bij Almelo Sociaal werken deskundige vrijwilligers samen op het gebied van Uitkeringen, Gehandicapten, Ouderen en WMO zaken.
Hebt u vragen over bovenstaande neem dan contact met ons op. Wij helpen met informatie en uitleg, adviseren over te nemen stappen of begeleiden u bij het stellen van de juiste vragen op de juiste plaats. Bel voor een afspraak met 0546-456909 en kijk voor meer informatie en openingstijden op onze website www.almelosociaal.nl. Een mail sturen kan ook: info@almelosociaal.nl
|