Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
24-06-2011  

Gunning openbaar vervoer Syntus definitief

 

Syntus laat nieuwe rode bussen rijden in de huisstijl ‘Twents’. Alle bussen zijn zo gebouwd dat ze de reiziger zoveel mogelijk comfort bieden. De bussen zijn voorzien van een lage vloer wat het instappen vergemakkelijkt en ze bieden ruimte aan een rolstoel of kinderwagen. Tevens kunnen de bussen zowel aan de voor- als achterzijde ‘knielen’, wat het in- en uitstapcomfort verder verhoogd. De bussen zijn zomers gekoeld en ’s winters aangenaam verwarmd. Syntus hecht veel waarde aan duurzaamheid. De nieuwe bussen die ingezet worden, voldoen aan de strengste eisen op het gebied van uitstoot van uitlaatgassen en realiseren tezamen een CO2 reductie van 60% ten opzichte van de huidige uitstoot door OV-bussen in Twente. De bestaande treinen die Syntus momenteel inzet tussen Zutphen en Hengelo worden volledig gemoderniseerd waardoor het comfort (kwaliteit van de zitplaatsen en geluidsniveau) wordt verbeterd en het serviceniveau (een elektrische rolstoelplank, twee rolstoelplaatsen per treinstel, fietsplaatsen, gratis internet en diverse oplaadpunten) wordt uitgebreid. Daarnaast zullen ze milieuvriendelijker rijden door de roetfilters die aangebracht worden en gaan ze net als de bussen in de kenmerkende Twents huisstijl rijden. Alle bussen en treinen worden uitgerust met camera’s en informatieschermen.

Uitbreiding dienstregeling
De huidige dienstregeling wordt op een aantal punten sterk uitgebreid. Een belangrijke verbetering is dat in de ochtend- en middagspits de trein tussen de stations Goor, Hengelo en Oldenzaal vier keer per uur gaat rijden. Momenteel rijdt de trein op dit traject in de spits ‘slechts’ twee keer per uur. Met deze uitbreiding verwacht Syntus ruim voldoende capaciteit te bieden aan het groeiende aantal reizigers en wordt in Hengelo een goede aansluiting geboden met de treinen van en naar Enschede en Zwolle.

Tevens biedt Syntus nieuwe busverbindingen aan tussen Hengelo en Borne Stroomesch, een verlenging van lijn 14 Hengelo-Weerselo met een rechtstreekse verbinding naar Tubbergen en een uitbreiding van lijn 8 met een rechtstreekse verbinding tussen Enschede Zuid, via Enschede West naar de Universiteit Twente. Daarnaast gaat Syntus bestaande buslijnen aan elkaar koppelen waardoor reizigers minder vaak hoeven over te stappen. In Almelo leidt bijvoorbeeld een koppeling tussen de buslijnen 66 en 92 tot een goede rechtstreekse verbinding tussen het zuiden en het noorden van de stad.

Klantenservice
De dienstverlening van Syntus gaat verder dan enkel de reis met bus of trein; vanaf het moment van vertrek tot het bereiken van de eindbestemming wordt de reiziger gefaciliteerd en worden mogelijke zorgen omtrent de reis uit handen genomen. Hierbij maken we bijvoorbeeld gebruik van een klantenservice die 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar is, van nieuwe social media als Twitter om reizigers te informeren over actualiteiten en van reisinformatie via Syntus Maps. Syntus Maps is een interactieve kaart, gebaseerd op Google Maps, met een overzicht van alle buslijnen van Syntus en actuele vertrektijden per halte. Tevens bevat de kaart informatie over omleidingen en toeristische bestemmingen in de regio. Onderweg kunnen reizigers gebruik maken van de mobiele website, actuele vertrektijden op haltedisplays en informatie op schermen in de bussen en treinen.

Syntus wil haar regionale betrokkenheid onderstrepen en de reiziger betrekken bij het openbaar vervoer. Aan de hand van tal van partnerships met regionale organisaties brengt Syntus het openbaar vervoer dichterbij de inwoners. In samenwerking met OAD wordt in negen Twentse vestigingen en één in Zutphen van Globe Reisburo een klantenservicebalie voor Syntus ingericht. Hiermee wordt invulling gegeven aan de wens van veel reizigers die belang hechten aan persoonlijk contact in plaats van via internet of telefoon. Ook op andere vlakken zal met OAD, die op het gebied van hoogwaardig busvervoer een naam hoog te houden heeft, de samenwerking worden gezocht. Samen met de Universiteit Twente wordt onderzoek gedaan naar technische innovaties op het gebied van reisgedrag van reizigers, ketenmodaliteit en de ontsluiting van landelijk gebied. De combinatie van vakmanschap en innovatie leidt tot betere toepassingen in mobiliteitsmanagement zodat het openbaar vervoer in Twente optimaal blijft aansluiten bij de actuele behoefte van de reizigers.

Verbeterideeën reizigers
De formule ‘Reiziger aan het stuur’ biedt reizigers en inwoners van Twente de mogelijkheid om een idee met betrekking tot (aanvullend) openbaar vervoer aan te dragen. Nadat alle zijn aangedragen, mag iedereen zich aanmelden om een stem uit te brengen op het voorstel dat hij/zij het beste vindt. Aan het einde van de stemperiode wordt het meest gekozen idee vervolgens in de vorm van een proefproject in de praktijk gerealiseerd, waarna het mede aan de inwoners is om het project tot een succes te maken. Als uit de pilot blijkt dat de wens daadwerkelijk een verbetering is waarvan veel reizigers gebruik maken, wordt deze opgenomen in de standaard dienstregeling.

Alhoewel de nieuwe concessie pas op 8 december 2013 ingaat, starten de voorbereidingen nu al. Een implementatieteam van Syntus gaat van start met overleggen met de busleveranciers, sluiten van contracten met verschillende leveranciers, gesprekken over de overname van personeel, keuzes voor vestigingslocaties, uitwerking van marketingprojecten en overleggen met stakeholders. Hierbij wordt intensief samengewerkt met de Regio Twente. Direct na de zomer wordt een bijeenkomst georganiseerd waarin de huisstijl Twents definitief wordt vastgelegd. Reizigers gaan op straat pas in een veel later stadium wat merken van de voorbereidingen, maar waar mogelijk worden ze al betrokken in het proces. Zo wordt de reizigersorganisatie ROCOV betrokken bij keuzes voor de inrichting van treinen en bussen. Syntus en Regio Twente willen in de komende periode op een aantal momenten ook de inwoners van Twente de gelegenheid bieden om mee te denken.

Archief
Terug naar vorige pagina