Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
01-03-2011  

Transportsector wil wijziging rijtijdenwet


Foto’s: Bolk Exceptioneel Transport
 

WIERDEN - Als het aan de Twentse transportbedrijven Nijhof-Wassink, Bolk en Pultrum ligt wordt de rijtijdenwet veranderd. “Omdat er in die wet geen marges zitten”, verduidelijkt praktijkopleider Henk Bakker van Nijhof-Wassink maandagmiddag. "De rijtijdenwet is toegespitst op de digitale tachograaf waar dus geen enkele marge inzit", benadrukt Bakker.

Gaat het lukken om de rijtijdenwet te veranderen?
Bakker: "Wij moeten ergens beginnen en een aanzet geven. Hoe het gaat uitpakken moet blijken. Doe je niks, dan gebeurt er ook niks."
Bakker houdt zich bij Nijhof-Wassink onder andere bezig met de rijtijdenwet en digitale tachograaf. Hij kent de voorbeelden van chauffeurs die in de problemen komen. Chauffeurs die bijna thuis zijn moeten hun vrachtwagen parkeren omdat de wet dat vereist. De drie Twentse transportbedrijven willen dat een chauffeur langer mag doorrijden als er onverwachte vertragingen optreden.

Directieleden en afgevaardigden van die ondernemingen hebben vorige week maandag een ontmoeting gehad met Europarlementariërs en hun verlangens kenbaar gemaakt. Daarbij waren overigens ook vakbonden en chauffeurs aanwezig. Bakker: "De aanwezigheid van chauffeurs zorgde voor verduidelijking van praktijkvoorbeelden."

Niet de wet veranderen
Ook Europarlementariër Corine Wortmann (CDA) is erbij aanwezig geweest. "De genoemde voorbeelden geven aan dat de wetgeving rigide is. Goedwillende chauffeurs komen door een file in de problemen. Dat kan ze later in het buitenland een boete opleveren. En daarvoor is de wetgeving niet bedoeld", aldus Wortmann.

"Maar ik vind het een beter idee om de landen de boetes op elkaar te laten afstemmen, dan de wetgeving te herzien. Ik ben bang dat het dan misschien slechter gaat worden, omdat niet iedereen aan onze kant staat. Er zijn ook landen – met Oostenrijk voorop- die de wet liever strenger zien. Ik vind dat er voor kleinere overtredingen niet meer bekeurd moet worden. Dat er een soepele handhaving is. De Nederlandse inspectie doet dat al. Dit zou gemeengoed in Europa moeten worden", besluit Wortmann.
Bron: www.transport-online.nl

Archief
Terug naar vorige pagina