Plaatsing | ||
---|---|---|
19-07-2010 | Saxion vliegopleiding bij NAV Twente |
|
De NAV heeft volgens Brouwer van de nood een deugd gemaakt en de achterliggende periode ook benut voor het ontwikkelen van een belangwekkende nieuwe ‘poot’: een HBO opleiding tot verkeersvlieger voor studenten van de Saxion Hogeschool die de studierichting technische bedrijfskunde, technische natuurkunde en werktuigbouwkunde volgen. De eerste zes studenten begonnen in de nazomer van 2009 aan hun opleiding, vier van hen halen binnenkort al hun (sport) vliegbrevet. Het halen van een vliegbrevet na één jaar was bij aanvang van het studiejaar niet voorzien; de vliegpraktijk was gepland in het derde en vierde studiejaar. De NAV stelde studenten echter in de gelegenheid al eerder vlieguren te maken en hun (sport) brevet te halen. Dat is om meerdere redenen gunstig: enthousiaste aspirant piloten hoeven niet twee jaar te wachten voor ze de lucht in kunnen en bovendien scheelt het hen kostbare tijd in het derde en vierde studiejaar, als ze af moeten studeren. Niet alle piloten in opleiding bespoedigden een deel van hun studie. Dat had te maken met de kosten. De opleiding voor verkeersvlieger kost – boven de normale studie bij Saxion Hogeschool – nog ruim 100.000 euro extra. De banken hebben echter geen ‘panklare’ lening voor een periode van vier jaar, waarover de kosten kunnen worden uitgespreid. Om dat laatste euvel te verhelpen, voert NAV directeur Lex Brouwer besprekingen met de ABN/AMRO. Het versneld laten vliegen van de Saxion studenten, de besprekingen met de ABN/AMRO horen allemaal bij het nieuwe elan dat er is op het vliegveld Twente. Nu de politiek er mee heeft ingestemd met het verder ontwikkelen van een commerciële luchthaven voor Twente, is sprake van nieuwe energie, moed, initiatieven en een einde aan de ‘radio’ stilte. Brouwer is positief gestemd over de kans van slagen voor een commerciële luchthaven in Twente. Hij baseert die verwachtingen op de politieke wil, het feit dat de vliegcapaciteit op de bestaande vliegvelden in Nederland nagenoeg is uitgeput en dat de bestaande voorzieningen op de luchthaven van Twente – waaronder een zo goed als nieuwe, 3 kilometer lange start- en landingsbaan – er al zijn. |