‘Stoere’ brug over de Vecht ter plaatse
Nu tijdelijk vier bruggen over Vecht bij Gramsbergen
GRAMSBERGEN - Het transport van de ruim vijftig meter lange nieuwe spoorbrug ‘De Haandrik’ over de rivieren van Arnhem naar Gramsbergen is geslaagd. Vier enorme hijskranen plaatsten vervolgens de twee spanten vanaf de pontons op hun tijdelijke
bestemming over de Vecht in Gramsbergen. Samen vormen ze nu het skelet van de brug. Komende tijd wordt de brug verder afgebouwd.
De hijsklus was geen sinecure. De twee spanten wegen ieder 64 ton en zijn ruim 52 meter lang. Ze moesten op de millimeter nauwkeurig op een speciale schuifbaan worden geplaatst. Vanaf die plek worden ze dit najaar als complete brug op de definitieve
bestemming geschoven. Komende maanden besteden ProRail en Strukton Infratechniek aan het storten van de betonvloer.
Tijdelijk vier bruggen
De nieuwe brug de Haandrik ligt op de schuifbaan tussen een al eerder geplaatste nieuwe verkeersbrug en de oude verkeersbrug in. Naast de oude verkeersbrug ligt de oude spoorbrug. De oude verkeersbrug en spoorbrug worden in dit najaar in een weekeind
gesloopt. Ook verdwijnen dan de peilers uit de Vecht. In datzelfde weekeinde wordt dan de volledig afgebouwde brug op zijn nieuwe plek geschoven en voorzien van bovenleiding. De trein kan er dan weer overheen.
Oude brug
De levensduur van de oude spoorbrug over de Vecht bij Gramsbergen is na circa tachtig jaar op het einde gekomen. ProRail heeft daarom besloten een nieuwe brug te bouwen. Bouwbedrijf Strukton tekende voor het ontwerp en de aanleg ervan. Gemeente
Hardenberg en ProRail hadden beide de wens een overspanning met een ‘stoer’ uiterlijk te bouwen, wat resulteerde in het gebruik van vakwerk spanten en de kleur antraciet. dat dit najaar de brug wordt ingevaren en bevestigd tussen de beide landhoofden.
Einde persbericht
Voor nadere informatie: www.prorail.nl
ProRail zorgt voor 6.500 kilometer spoor en beheert 386 stations. Over het spoor rijden dagelijks 5500 reizigerstreinen met bijna 1,2 miljoen passagiers en rijden er ruim 350 treinen met een gezamenlijke vracht van 110.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste van Europa. Er zijn 13 verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken 3000 mensen. Fotoreportage (1 foto's)... |