Een stap in de goede richting
‘We zijn weer een stap verder’ zegt korpschef Pieter Jaap Aalbersberg van het korps IJsselland en coördinator van de computerstoring. ‘Maar we zijn er nog niet. We kennen een belangrijke oorzaak. In samenwerking met vtsPN hebben we een plan hoe we de oplossing verder uit kunnen rollen, zodat er meer gebruikers tegelijkertijd kunnen werken. Uit de korpsen krijgen we terug dat men een lichte verbetering ziet van de systemen, maar helaas krijgen we van 15% van de gebruikers nog storingen door.’ De komende drie dagen worden de systemen getest. Als dat goed gaat is het doel om zo snel mogelijk weer op de normale piekbelasting van 6000 gebruikers te komen. Het plan van de korpsen en vtsPN voorziet erin dat vanaf maandagmiddag het aantal gebruikers in de korpsen zal worden verhoogd. Dit gaat stapsgewijs, en zal in ieder geval zal het meer dan een week gaan duren voordat alle gebruikers weer in de systemen mogen..
Structurele oplossingen
Voorafgaand aan dit incident waren er in 2009 door verschillende politiemedewerkers structurele problemen geconstateerd. Deze staan los van de crisis. De korpsen en vtsPN zullen de komende tijd verder samenwerken aan structurele verbeteringen, conform de reeds eerder afgesproken aanpak.
Gegevens niet op straat
Er is geen sprake van zoekgeraakte gegevens, zoals gegevens over veelplegers. De korpsen kunnen nog steeds een overzicht geven van veelplegers en de informatie wordt actueel gehouden. Als medewerkers thuiswerken is dat in ieder geval niet met vertrouwelijke politie-informatie.
Betrokken korpsen
Het computerprobleem heeft betrekking op de korpsen Friesland, Groningen, Drenthe, IJsselland, Noord- en Oost-Gelderland, Gelderland Midden, Gelderland Zuid en Twente. Deze acht korpsen werken op een gezamenlijk computercentrum. Bij de overige korpsen en het KLPD speelde de storing niet. |