Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
11-12-2009  

Twente heeft een positief imago

 

Dit onderzoek van Regio Twente is voor het eerst gedaan en wordt om de vier jaar herhaald. Daarnaast heeft het Twents Bureau voor Toerisme (TBT) een imago-onderzoek laten uitvoeren onder een representatieve groep Nederlanders. Gevraagd is naar welk beeld zij van (toeristisch) Twente hebben en of zij Twente een interessante vakantiebestemming vinden. Ook is het effect van de toeristische promotiecampagne Twente Jezelf gemeten.
Het imago-onderzoek van TBT is gedaan door I&O Research en een vervolg op de in 2005 uitgevoerde 0-meting. Het onderzoek was een online enquête onder 1.062 respondenten verspreid over Nederland. De TTM is ontwikkeld en uitgevoerd door Grontmij. Voor dit onderzoek zijn de afgelopen zomer 5.300 enquêtes gehouden onder mensen die in Twente verbleven en onder dagrecreanten.

Economisch belang groeit
Het economisch belang van recreatie en toerisme wordt steeds groter, zo blijkt uit de cijfers van de TTM. De sector zorgt voor 6% van de werkgelegenheid in Twente. Dit zijn ruim 16.000 banen waarvan 9.300 fulltimebanen. De werkgelegenheid in de sector is sinds 2005 gegroeid met 5,5%. 40% van de dagbezoekers komt van buiten Twente. Die groep is goed voor een jaarlijkse omzet van € 400 mln. Toeristen in Twente besteden € 53,- per persoon per dag. Voor dagrecreanten is dit bedrag
€ 28,-. Zowel bij verblijfsrecreanten als bij dagrecreanten is de gemiddelde groepsgrootte 3 personen. Hotels, campings, bungalowparken en andere accommodaties zijn in totaal goed voor 3,1 mln. overnachtingen per jaar.

Positief imago
Veel meer Nederlanders dan in 2005 zijn van plan om Twente in de toekomst te bezoeken, zo blijkt uit het imago-onderzoek van het TBT. In 2005 gaf nog bijna de helft van alle respondenten aan dat zij niet van plan waren Twente te bezoeken. Dit aandeel is nu nog slechts 15%. Ook geeft 80% van de bezoekers aan dat zij weer terug zullen komen. De meeste bezoekers komen uit Noord- en West-Nederland. Twente heeft een positief imago. De eerste associatie is ‘groen, bossen en natuur’ en ‘een mooie streek’. Verder worden ‘rust’ en ‘ruimte’ veel genoemd. De natuur en het landschap worden met een gemiddeld rapportcijfer 8,1 hoog gewaardeerd. Het aanbod fiets- en wandelroutes scoren met respectievelijk 7,8 en 7,7 goed. Duidelijke stijgers in de beoordeling ten opzichte van 2005 zijn het winkelaanbod, stedelijke bezienswaardigheden, slecht weer voorzieningen, musea en moderne architectuur.

Archief
Terug naar vorige pagina