Plaatsing | ||
---|---|---|
06-11-2009 | Toename vracht per trein in Overijssel (upd) |
|
PERSBERICHT van meerdere groeperingen N.a.v. de conferentie op 5 november in Den Haag gehouden over het Programma Hoogfrequent Spoor van Minister Eurlings, waarvan het onderdeel Herroutering Goederenvervoer een onderdeel vormt geven het Platform Leefmilieu Noordtak, het Platform Wijken Sporen in Arnhem, Geen Noordtak Velp en het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) het volgende persbericht: Ven W en Prorail vergeten leefbaarheid. Deze studie , het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer ( PHS ) moet medio 2010 in de Tweede Kamer behandeld worden. De resultaten zijn op 5 november 2009 op de 1e PHS Conferentie gepresenteerd. - De motivatie van minister Netelenbos in september 1999 om de aanleg van de Noordtak te schrappen was niet terecht. Hierbij is een integrale aanpak nodig en niet alleen plaatselijke voorzieningen, in combinatie met bestaande– of nog te ontwikkelen infrastructuren. Niet geschuwd mag worden om onder of boven bestaande infrastructuren te bouwen. - Aan geluid, trillingen, fijnstof en externe veiligheid wordt geen of te weinig aandacht besteed. Deze onderwerpen dienen, met verder de te verwachten verkeersproblemen en het niet goed kunnen functioneren van hulpdiensten vanwege de overwegen, in de vervolg planstudie verder uitgewerkt te worden. Genoemde bewonersgroepen en platformen zullen over bovengenoemde onderwerpen in de komende tijd waar nodig gemeenteraden te informeren, zodat de gemeenteraden gezamenlijk met de provincies invloed kunnen uitoefenen op de inhoud van de planstudie nog voordat de minister een besluit neemt, Henk Derks RONA - 06-23944324 – derks.sr@chello.nl Namens de vier groeperingen: Met vriendelijke groet, Henk Derks, |