Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
06-11-2009  

Toename vracht per trein in Overijssel (upd)

 

PERSBERICHT van meerdere groeperingen

N.a.v. de conferentie op 5 november in Den Haag gehouden over het Programma Hoogfrequent Spoor van Minister Eurlings, waarvan het onderdeel Herroutering Goederenvervoer een onderdeel vormt geven het Platform Leefmilieu Noordtak, het Platform Wijken Sporen in Arnhem, Geen Noordtak Velp en het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) het volgende persbericht:

Ven W en Prorail vergeten leefbaarheid.
Om het groeiende aantal reizigers– en goederentreinen in 2020, maar ook in 2040, met alle ambities van het rijk en de plannen van provincies en regio’s te kunnen laten rijden heeft de Minister van V en W opdracht gegeven voor het maken van een planstudie waarin een aantal scenario’s onderzocht moesten worden.

Deze studie , het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer ( PHS ) moet medio 2010 in de Tweede Kamer behandeld worden.
De samenwerkende provincies Overijssel en Gelderland hebben een bureau opdracht gegeven om te onderzoeken wat de lokale bedreigingen door toename van het goederenvervoer in de gemeenten langs de IJssel- en de Twentelijn, van Elst via Arnhem naar Oldenzaal, zijn.

De resultaten zijn op 5 november 2009 op de 1e PHS Conferentie gepresenteerd.
Wij, de samenwerkende bewonersbelangengroepen en platforms langs de IJssel– en Twentelijn hebben kennis kunnen nemen van de onderzoeksresultaten van de minister en komen ondermeer tot de volgende conclusies:

- De motivatie van minister Netelenbos in september 1999 om de aanleg van de Noordtak te schrappen was niet terecht.
- Wij zijn van mening, dat de studie naar een veilige goederenspoorverbinding naar Noord Nederland en Duitsland weer opgepakt moet worden, waarbij de leefbaarheid langs het spoor wel gewaarborgd wordt.

Hierbij is een integrale aanpak nodig en niet alleen plaatselijke voorzieningen, in combinatie met bestaande– of nog te ontwikkelen infrastructuren. Niet geschuwd mag worden om onder of boven bestaande infrastructuren te bouwen.

- Aan geluid, trillingen, fijnstof en externe veiligheid wordt geen of te weinig aandacht besteed.

Deze onderwerpen dienen, met verder de te verwachten verkeersproblemen en het niet goed kunnen functioneren van hulpdiensten vanwege de overwegen, in de vervolg planstudie verder uitgewerkt te worden.

Genoemde bewonersgroepen en platformen zullen over bovengenoemde onderwerpen in de komende tijd waar nodig gemeenteraden te informeren, zodat de gemeenteraden gezamenlijk met de provincies invloed kunnen uitoefenen op de inhoud van de planstudie nog voordat de minister een besluit neemt,

Henk Derks RONA - 06-23944324 – derks.sr@chello.nl
Gerard de Kuijper Geen Noordtak Velp - 06-42552608 -
gerard@dekuijper.nl
Bas Ruitenberg Platform Wijken Sporen in Arnhem
Platform Leef milieu Noordtak -
basruitenberg@cs.com

Namens de vier groeperingen:

Met vriendelijke groet,

Henk Derks,
De Steeg
derks.sr@chello.nl

Archief
Terug naar vorige pagina