Nu wil men die 5% reizigersgroei natuurlijk ook in de Randstad. Daar komt hoogfrequent spoor. Geen vaste dienstregeling, maar treinen die als metro’s kort en snel achter elkaar rijden. Minimaal elke tien minuten heb je wel een trein. Voor al die treinen moet er wel ruimte op het spoor zijn. Die ruimte wordt bereikt door op de drukst bereden spoorlijnen de goederentreinen te weren. Die goederentreinen wil men dan over vaste routes laten rijden.
De Betuweroute zal dan veel meer gebruikt worden. En vanaf de Betuweroute moet men naar het Noorden en Oosten van het land kunnen. In rapporten (maar nog geen vaste plannen) worden 70 goederentreinen genoemd die rijden over Elst – Arnhem – Zutphen. Na Zutphen gaat een deel naar Zwolle, waarschijnlijk het kleinste deel. Het grootste deel gaat dan via Deventer richting Oldenzaal als er bij Deventer een nieuwe boog wordt aangelegd. Zo niet dan kan de lijn Zutphen – Goor – Hengelo verdubbeld en geëlektrificeerd worden zodat die goederentreinen op die manier richting Oldenzaal kunnen.
Daarnaast wil men vaste routes aanwijzen waarover treinen mogen rijden met gevaarlijke stoffen. De Noordtak kan daar ook onder vallen.
Voor meer informatie: www.spoorinfo.nl en www.rona-noordtak.nl Overzicht mogelijk toekomstige ontwikkelingen noordtak
|