|
|
REGIO – Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen maakte vanmiddag een werkbezoek in Twente. Zij oriënteerde zich over de Twentse logistieke wereld bij de containerterminals in Almelo en Hengelo. De CTT-terminals hebben een directe lijn met de Twentse vestiging van CTT in de Rotterdamse haven via het water en spoor naar de CTT-spoorterminal in Bentheim (D) en kunnen daardoor ook over dezelfde douanefaciliteiten beschikken.
Twente-lobbyist Henk Bolk had de minister uitgenodigd om nog maar eens kennis te nemen van de verbindingsverbeteringen - zoals de verbreding van de A1, de A35/N35 richting Zwolle en de verdieping van de Twentekanalen - die de Twentse transportwereld wenst als groeiend ‘crossing point’ richting Oost Europa en Scandinavië maar ook voor de Euregio als directe overslag van containers voor bedrijven in de regio.
Directeur en grootaandeelhouder André Pluimers van Bolk Transport en Warehousing te Almelo en Hengelo gaf de minister namens de Twentse transportsector een inkijkje in de groei van het Twentse logistieke wereldje zoals o.a. op het Twentse XL Businesspark bij Almelo waar al voorzichtig wordt nagedacht over uitbreiding. ‘De investeringen leveren maximaal rendement op’, verkondigde Pluimers. Van Nieuwenhuizen nam de Twentse ontwikkelingen gaarne tot zich als portefeuillehouder Infrastructuur en Waterstaat.
UPDATE 12-02-2019
Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat zij in overleg gaat met de provincie Overijssel om knelpunten in de N35 op te lossen. Zij wil nut en noodzaak bespreken van volledige verbreding naar 4-baans weg tussen Almelo en Zwolle. Tot Wierden is dat al het geval en ook is eerder al besloten het traject tot Nijverdal te verbreden. Naast nut en noodzaak is ook financiering een punt van bespreking voor volledige trajectoptimaliserig tot Zwolle. Ook de Regio Twente wil van de N35 een volledige A35 maken om de economische regio's Zwolle en Twente beter met elkaar te verbinden.
|