|
|
ALMELO – In 2014 investeerde de provincie Overijssel 18 miljoen euro in capaciteitsvergroting van het kanaal Almelo – De Haandrik. Bruggen werden vernieuwd en verder werd het kanaal verdiept. De motivatie bestond uit meer vrachtvervoer over water in plaats van over de weg. In 2016 leek dat even weggegooid geld vanwege lagere vaarbewegingen en minder tonnage, althans die conclusie trok de Rekenkamer Oost Nederland maar de kentering volgde al in 2017.
Het vervoer over water groeide in 2017 van 127.772 in 2016 naar 223.334 ton in 2017. Daarvoor werden 967 vrachtvaarten geteld die de sluis bij Aadorp passeerden, 253 meer dan in 2016. Daarvoor zouden over de weg bijna 2400 ritten met vrachtwagens extra benodigd zijn uitgaande van een laadgewicht van 40 ton. Glunderende gezichten in het provinciehuis in Zwolle derhalve.
Toch is er nog wel een minpuntje te noteren met mogelijk financiële gevolgen voor de investerende provincie. Bij Geerdijk hebben de woonhuizen aan de waterkant last van toenemend kwelwater dat onder de kanaaldijk doorsijpelt. Althans dat is de mening van de bewoners die toenemend last hebben van opdrukkende kelders, gescheurde funderingen en muren waarvan ernstig wordt getwijfeld qua stabiliteit. Voor de capaciteitsvergroting had men daar geen last van bij de woningen die er al veel decennia staan. Onafhankelijke experts doen nu in opdracht van de provincie Overijssel om te bezien of dat klopt en hoe eventueel de schade herstelt en in de toekomst voorkomen kan worden. Een nieuwe kleipakking voor de kanaalbodem en de kanaaldijken daar waar geen beschoeiing is, is dan de meest gebruikte oplossing.
Wordt vervolgd.
< In 2009 voerde transporteur Nijhof & Wassink i.s.m. de provincie al eens een proefvaart uit met containers vanaf Almelo richting De Haandrik/Coevorden. Aan de hand daarvan achtte men bij Nijhoff Wassink nadien de investering in het kanaal zinloos. |