De FLIRT III op het station Nijverdal |
|
ZWOLLE – In de afgelopen jaren liet Prorail de dieselsporen tussen Twente en Zwolle en tussen Zwolle en Kampen elektrificeren. Dit op aandrang van en met medefinanciering door de provincie Overijssel om de treinverbindingen voorreizigers sneller te maken.
Vervoerder Keolis (v/h Syntus) won de aanbesteding en zou maandag de exploitatie van de lijnen op zich nemen met de nieuwe FLIRT-treinen.
De afgelopen maanden werd al getest met de FLIRT III op de baanvakken en toen bleek dat men op het vernieuwde spoor niet overal op volle snelheid (140 km) kan rijden vanwege de slechte fundatie in drassige ondergronden.
Donderdagavond werd door opdrachtgever ProRail het provinciebestuur van Overijssel, vervoerder Keolis en de gemeenten Kampen en Zwolle geïnformeerd, enkele dagen voordat ook het nieuwe station Zwolle Stadshagen op de lijn Kampen - Zwolle (maandag a.s.) in gebruik zou worden genomen.
Omdat de treinen niet op de beoogde snelheid van 140 km per uur kunnen rijden, maar maximaal 80 km per uur, heeft ProRail de ingebruikname van station Zwolle Stadshagen opgeschort en moeten de treinen op het traject Kampen – Zwolle non-stop tussen beide steden langzamer rijden. Dit tot woede van Zwolle en de provincie Overijssel.
ProRail kijkt verder nog naar kleinere delen op het traject tussen Twente en Zwolle of daar ook snelheid beperkende maatregelen noodzakelijk zijn vanwege de spoorfundering. De provincie Overijssel overweegt als medefinancier nu een schadeclaim. Volgens bronnen heeft opdrachtgever ProRail geblunderd bij de aanbesteding vanwege te weinig kennis van zaken met als gevolg dat teveel aan de leiband van de bouwers BAM en Volker-Wessels werd gelopen.
Om de fundering van de spoortrajecten aan de eisen te laten voldoen, zou er nog miljoenen euro’s extra nodig zijn, beweren deskundigen tegen OV Magazine. Alleen het traject Kampen – Zwolle kostte nu al 40 miljoen euro.
Op de lijn Twente - Zwolle doet zich nog een ander euvel voor. De intercity die 23 minuten reistijd zou moeten besparen, kan maar tot station Raalte vanwege de foute aanleg van onderstations tussen Raalte en Zwolle die de trein van stroom moeten voorzien. Tijdens testritten is gebleken dat zelfs rails en trein onder stroom kwamen te staan en dat kan levensgevaarlijk zijn. |