Minister Henk Kamp en CTT-directeur Eric Linthorst openen gezamenlijk de Rotterdamse terminal van het Twentse bedrijf |
|
ROTTERDAM – Met de opening van de Twentse Ambassade in Rotterdam was de Twentse activiteit vrijdag nog niet gedaan in Rotterdam. Minister van Economische Zaken Henk Kamp, geboren en getogen in Hengelo, opende vrijdagmiddag de Rotterdamse vestiging van Container Terminal Twente (CTT). Na Hengelo en Bentheim (D) de derde vestiging van het Twentse containeroverslagbedrijf.
Met de vestiging van de Rotterdamse overslag op Pernis, zit CTT Intermodaal Transport nu aan de bron van het inlandse containervervoer.
De historie van CTT voert terug naar 1985 toen de Almelose transportondernemer Henk Bolk op het stationsemplacement in zijn woonplaats een containeroverslagterminal begon met aanvoer over water en het spoor. Het meeste transport ging nog via het spoor maar NS Cargo had de nodige problemen voor tijdige aan- en afvoer. De waterwegen via het Twentekanaal werden dus belangrijker voor die aanvoer en in Hengelo vond Bolk een betere stek aan de kade van het Twentekanaal. Bolk kreeg daar mede-investeerders in het Twentse Nijhof-Wassink Transport en BCTN en MCS, containerterminals uit respectievelijk Nijmegen en Meppel.
In Hengelo nam CTT een grote vlucht onder directie van Eric Linthorst. Henk Bolk bleef echter de grote animator achter de schermen van CTT en moederbedrijf Bolk Transport dat onder directie staat van André Pluimers en Joop Savenije. CTT keerde nog even terug in Almelo nadat de sluis bij Eefde in ongerief geraakte en de Twentse havens maanden onbereikbaar werden. Via het spoor naar Almelo werd toen even het alternatief als overslag vanuit Rotterdam. De locatie in het hart van de stad was echter minder geschikt voor al die wegtransporten en dus werd net over de grens in het Duitse Bentheim een betere locatie gevonden voor het transport van containers over het spoor. Inmiddels gaan er wekelijks 6 goederentreinen heen en weer tussen Rotterdam en Bentheim en ook gaan er wekelijks 3 treinen naar Kutno in Polen en naar Malmö in Zweden. De overslag van containers via water ontwikkelde zich stevig bij CTT in Hengelo waar nu al meer dan 150.000 containers per jaar worden overgeslagen van water op truck. Bolk Transport bouwde er een eigen warehouse van 25.000 m2 voor tijdelijke opslag.
CTT is daarmee een verlengstuk geworden van de Rotterdamse haven voor het Europese inland-vervoer, mede ook omdat CTT volledig is gekoppeld aan het douane-systeem van de Rotterdamse haven. Daardoor kan de administratieve douane-afhandeling plaatsvinden op de eindbestemming van de overgeslagen containers.
Omdat de Rotterdamse haven steeds belangrijker wordt voor het vervoer van containers naar Noord, Oost en Zuid Europa, zocht CTT een locatie aan de grootste Europese bron van het containervervoer. Op Pernis werd daarom een laad- en loskade overgenomen en er werd geïnvesteerd in een warehouse voor tijdelijke opslag van goederen. Aan de eigen kade kunnen short sea schepen en binnenvaartschepen met een diepgang tot 8,5 meter worden beladen en gelost. Door de aanleg van vier treinsporen van 400 meter, kan CTT Rotterdam nu eigen treinen samenstellen voor containertransporten via spoor. CTT investeeride een slordige 7 miljoen euro in de Rotterdamse locatie die moet uitgroeien tot de basis voor de eigen terminals in Hengelo en het Duitse Bentheim. Binnenkort komt daar de nieuwe terminal op het XL Businesspark bij Almelo nog bij. Met de laatste twee bezwaarmakers tegen de aanleg van de terminal is een accoord bereikt, zodat eindelijk de op de kade liggende kraan kan worden opgebouwd.
Voor Port of Rotterdam is CTT nu al de grootste inlandpartner voor de overslag van containers. De overslag via CTT betekent dat er wekelijks 600 tot 900 trucks minder over de weg rijden tussen Rotterdam en Twente. Dat aantal blijft groeien door de toename van vervoer over water en spoor. Grolsch en Hartman zijn bijvoorbeeld al grote klanten van CTT. Het Europese distributiecentrum van Timberland op het XL Businesspark Almelo laat haar goederen via Rotterdam straks ook over water aanvoeren naar de laad- en loskade van CTT Almelo. Olieproducent Eurol bouwt naast CTT haar nieuwe fabriek zodat ook de grondstoffen en eindproducten van Eurol over water kunnen worden vervoerd. De impact wordt nog groter omdat onlangs overeenstemming is bereikt met een Belgische investeerder over de aankoop van 35 hectare bedrijfsterrein op het XL Businesspark. Voor 18.000 m2 bestaat een bouwverplichting.
De expansie in het logistieke netwerk Twente is inmiddels ook duidelijk geworden via de recente Twentse Arbeidsmonitor met een groei van 50 procent in logistieke werkgelegenheid. Niet alleen CTT is groeiende maar ook de transportwereld in de regio dat de containers in een straal van 100 km via de weg aflevert op de eindbestemming.
Vanuit Den Haag is, na jaren gelobby, de erkenning voor Twente als logistieke Europese hotspot. De vaarcapaciteit van de Twentekanalen wordt fors uitgebreid door de bouw van een nieuwe grotere sluis en het verbreden en verdiepen van de Twentse waterwegen. Ook staat vast dat de A1 in Oost Nederland wordt verbreed. Al met al investeert het Rijk zo'n 160 miljoen euro om de bereikbaarheid van Twente te verbeteren. Port of Twente, het samenwerkingsverband van het gezamenlijke havenbedrijf van de gemeenten Almelo, Enschede, Hengelo, Hof van Twente en Lochem en transportondernemers uit de regio, varen er wel bij! Fotoreportage (131 foto's)... |