De voortgang van de Laad & Loskade voor CTT is nog schimmig |
|
TWENTE - Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur heeft donderdag met gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel een overeenkomst ondertekend om bruggen en sluizen in de Twentekanalen vanaf 2018 op afstand bedienbaar te maken. De ondertekening vond plaats bij Combi Terminal Twente (CTT) in Hengelo waar zij in gesprek ging met ondernemers in de transportsector. Het transport over water neemt een steeds grotere vlucht. Eerder al werd overeengekomen de capaciteit van de Twentekanalen te vergroten door verdieping en verbreding. Daarvoor werd in 2013 al 150 miljoen euro toegezegd.
De minister wilde van de ondernemers ook horen tegen welke problemen zij aanliepen. Daarvoor was zij bij CTT dicht aan de bron. CTT wordt door bezwaren belemmerd bij de voortgang van de aanleg van een terminal bij het XL Businesspark Twente te Almelo. Rijk en provincie leggen daar wel een zwaaikom aan voor grotere schepen maar CTT mag er haar kraan niet opbouwen. Deze ligt al een jaar op de kade en dat kost CTT elke maand 10.000 euro. CTT-directeur Gerco Linthorst vindt in deze dat hij door de directie van het XL Businesspark op het verkeerde been is gezet. Hij vreest dan ook een vertraging van nog een jaar indien het bezwaar van enkele omwonenden door de Raad van State behandeld moet worden. Linthorst maakt zich grote zorgen om de negativiteit die rond de voortgang van het XL Businesspark heerst. Naast de belemmering voor het in bedrijf nemen van de combi terminal op het XL Businesspark, noemde Linthorst in deze ook de vertraagde bouw van olieproducent Eurol. Door de bezwaren van enkelen komt wellicht hiervoor de door het ministerie toegezegde subsidies, de zogeheten Quick Wins, in gevaar. Linthorst stelde in Tc Tubantia dat hij door de directie van het XL Businesspark op het verkeerde been is gezet en acht het indienen van een schadeclaim goed mogelijk. Het XL Businesspark is de Twentse locatie voor ‘ruimtevreters’ met als aandeelhouders de gemeenten Almelo, Borne, Enschede, Hengelo en de provincie Overijssel. De laatste overweegt een meerderheidsaandeel te nemen van 54 procent om de verliezen voor de gemeenten te beperken en om zelf de regie van de ontwikkeling in handen te nemen. Fotoreportage (1 foto's)... |