|
|
ENSCHEDE – Grolsch moet binnen drie maanden worden verkocht door de overname van AB Inbev van Grolsch-eigenaar SABMiller. Werd door SABMiller nog dik 800 miljoen euro betaald aan de aandeelhoudende familie Groen om Grolsch los te weken uit het familiebezit, nu is Grolsch nog maar 268 miljoen euro waard, schatten beursgoeroes.
Sceptici riepen na de verkoop door de familie Groen al snel; ‘Op een dag drink je geen bier meer maar SAB’. Zij kregen deels gelijk. Het ooit zo geroemde ambachtelijke brouwproces met eigen gistcultuur en lager-tijd van zes tot acht weken om het product te laten rijpen, werd al snel ten grave gedragen. Bij Grolsch ging het vanaf de overname om winstvermeerdering en bezuiniging. Bier wordt nu binnen enkele dagen consumentrijp geproduceerd en afgevuld. De belofte dat Grolsch als premium-merk een wereldspeler zou worden, werd door SABMiller niet ingelost en ook aan de arbeidsvoorwaarden werd gesleuteld door inzet van tijdelijke krachten die geen kans maakten op een vaste baan. De echte Grolschwerknemer is een uitstervend ras geworden. De gemiddelde Tukker weet dat nog niet maar de echte Grolsch-fan heeft ongetwijfeld het smaakje al proevende zien verwateren.
De productie kelderde bij Grolsch sinds de overname door SABMiller. Het tegenovergestelde gebeurde bij het Italiaanse biermerk Peroni. Daarvoor werd de interntionale marketing wel strategisch ingezet met groei tot gevolg. Bij Grolsch gebeurde dat minder, terwijl Grolsch in het thuisland marktaandeel verloor omdat het niet meer mee ging met de bonuscultuur die Heineken en Bavaria los lieten op de thuismarkt. Steeds meer vrije cafés en sportkantines maar ook een boegbeeld als Heracles Almelo stapten over van Grolsch op een andere leverancier.
’s Werelds grootste bierconcern ABInbev/SABMiller verkoopt dus Peroni en Grolsch. Gedwongen door de toezichthouders omdat men in bepaalde landen, waaronder Engeland, teveel macht kreeg.
Met de verkoop van Peroni en Grolsch hoopt het concern in het eerste kwartaal van 2016 een bedrag 1,8 miljard euro binnen te halen. Analisten twijfelen daaraan omdat Grolsch veel lager gewaardeerd moet worden dan het eerst heeft gekost. Peroni wordt geschat op 938 miljoen euro zodat de teller waarschijnlijk op 1,2 miljard euro blijft steken.
Heineken, het op één na grootste bierconcern ter wereld ligt een straatlengte achter op ABInbev/SABMiller maar ligt niet in de race om Grolsch over te nemen omdat het in het thuisland Nederland dan een te groot marktaandeel krijgt. Een bundeling van krachten en een op detail aangepaste eigendomsverhouding qua afzetlanden met het Deense Carlsberg wordt in investeerderskringen nog als een optie genoemd maar lijkt niet al te waarschijnlijk. ABInbev/SABMiller moet wereldwijd meerdere merken verkopen dus het kan zo maar zijn dat Heineken zeer selectief te werk gaat om het internationale marktaandeel te plussen.
Anderen noemen de Japanse Asahi Group of het Spaanse Mahou-San Miguel als mogelijke kopers maar de wind kan zomaar ook uit China of Mexico waaien. Het Amerikaanse persbureau Bloomberg noemt ook durfinvesteerders Cinven en KKR als mogelijke kopers maar of men daar in Enschede blij moet zijn? |