Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
08-06-2015  

Tolheffing Duitsland een feit, EU in verzet

 

BERLIJN – Bondspresident Joachim Gauck heeft het Duitse wetsontwerp voor de invoering van totale tolheffing op Duitse autobanen ondertekent. De Bondsdag stemde weken geleden al in met het wetsontwerp waarin buitenlanders en Duitsers tol moeten gaan betalen voor het rijden op autosnelwegen. De tolheffing is gevolg van een coalitieakkoord van de CDU met de Beierse CSU die de tol kostte wat het kost wilde invoeren voor alle voertuigen. Buurlanden als Nederland, Polen en Oostenrijk zijn fel gekant tegen de tolheffing vanwege rechtsongelijkheid. Duitse ingezetenen krijgen de aanschaf van het tolvignet en de heffing namelijk gecompenseerd via een lagere ‘Landesverkehrssteuer’ en dat druist in tegen Europese regels. Voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie had in een eerder stadium al aangekondigd de invoering van tolheffing op Duitse autosnelwegen via het Europese Hof van Justitie. Duitsland loopt daarbij de kans dat het fors beboet wordt waardoor de extra inkomsten uit de zogenoemde ‘Maut’ volledig teniet worden gedaan. De heffing had oorspronkelijk al per 1 januari moeten ingaan maar door verzet in de Bondsdag duurde het allemaal wat langer en wordt de heffing per 1 januari 2016 ingevoerd naar gelang de CO2-uitstoot van de voertuigen.
Landen als
België , Bulgarije , Duitsland , Hongarije , Nederland , Noorwegen , Oostenrijk , Portugal , Slowakije , Tsjechië en Zwitserland kennen al toltrajecten en ook Zweden heeft plannen voor invoering van tolwegen. Het verschil met Duitsland is, dat onze oosterbuur op alle autosnelwegen de ‘Maut’ wil invoeren. Reden waarom ook het verzet in Duitsland groot was omdat overlast op ‘Bundesstraszen’ wordt gevreesd. Ook de grensregio’s vrezen de dupe te worden door lagere bestedingen uit buurlanden.

Archief
Terug naar vorige pagina