|
|
Samen hebben Davy, Mark en Bart meerdere keren getraind om goed voorbereid te zijn op deze wedstrijd. Hun motto was “Het gerecht is de vedette, niet de chef!”. De deelnemende koks zijn o.a. beoordeeld op creativiteit, kooktechnieken, cuisson, smaak, presentatie en opmaak, mise en place productverzorging, werkplekverzorging en uiterlijke verzorging, hygiëne / HACCP.
Opdracht
De opdracht voor de koksteams bestond uit het bereiden van een driegangenmenu bestaande uit een voorgerecht, hoofgerecht en een nagerecht (amuse van rest-verwerking). In de keuken stond voor ieder team een black box klaar en er was er een markt met o.a. vlees, vis en schaal-/ en schelpdieren, waar ‘geshopt’ kon worden. Deelnemers van de zwarte en witte brigade werden voor de lunch als een team aan elkaar gekoppeld. De koks moesten een menu-beschrijving aanleveren aan de bedieningsbrigade. In dit menu moesten zowel de ingrediënten als de bereidingswijze beschreven zijn. Aan de hand van het menu, moest de bediening zorgdragen voor een bijpassende wijn bij iedere gang. De samenwerking tussen kok en gastvrouw/-heer werd ook meegenomen in de beoordeling.
Jury
Als jury was de absolute top van Nederland aanwezig om het aanstormend talent deze dag onder de loep te nemen. De jury’s die de witte en de zwarte brigades beoordeelden, stonden onder leiding van chef-kok Jacob Jan Boerma van driesterrenrestaurant De Leest en gastheer/eigenaar Petro Kools van het tweesterrenrestaurant Da Vinci.
Compleet programma
Anders dan bij de voorgaande edities werd naast de gebruikelijke wedstrijd een compleet programma aangeboden aan de studenten van de deelnemende scholen. Centraal hierin stonden unieke workshops, interessante lezingen en een inspirerende productenmarkt.
Talent van de Toekomst
Tijdens deze jaarlijkse competitie toonde het culinaire- en gastvrijheidstalent van Nederland hun talent en vakmanschap aan de top van de Nederlandse gastronomie. In totaal namen 16 teams van de witte brigade en 8 teams van de zwarte brigade deel aan deze wedstrijd.
Talent van de Toekomst is een initiatief van Koppert Cress, Miele en Food Inspiration Talents. Vier jaar geleden is een stichting opgericht om jonge gastronomische talenten een platform te bieden om tegen elkaar te strijden én om zichzelf in de schijnwerpers te plaatsen.
|