Alleen al de daghuur van een mobiele kraan om de onderdelen voor de containerkraan aan wal te brengen, kostte 20.000 euro. |
|
ALMELO – De bouw van een containerterminal op het XL Businesspark bij Bornerbroek heeft vertraging opgelopen. Aanleiding bezwaar van buren tegen de opbouw van een laad- en loskraan en de verlichtingsmasten die het terminalcomplex van CTT moeten verlichten.
De kade en bestrating is klaar en deels de omheining en dat met vergunning van de gemeente Almelo. Maar kennelijk moet voor elke stap opnieuw een vergunning worden bevochten.
De gemeente Almelo nam wel een gedoogbesluit voor het plaatsen van lichtmasten, maar moet vanwege het bezwaar deze gedoogvergunning weer intrekken in afwachting van een uitspraak in de bezwaarprocedure. Mogelijk dat ook nog een bezwaar wordt ingediend tegen de bouw van een kantoor voor de terminal. Ook dat kan dan vertraging opleveren over de rug van de investeerders. De verwachting is dat die vergunningen uiteindelijk geen probleem gaan vormen. Mocht dat wel zo zijn, zit niet alleen CTT uit Hengelo met een probleem maar ook de provincie Overijssel en de gemeenten Almelo, Borne, Hengelo en Enschede als aandeelhouders van het XL Businesspark.
De toekomstige containeroverslag op het XL Businesspark moet de groei van transport over water opvangen. Daarvoor investeert het Rijk miljoenen in capaciteitsvergroting van de Twentekanalen en de sluis bij Eefde. Grote klanten als Timberland, Vivochem, Buiting Staalbouw en Looms Transport zijn al op het XL Businesspark gevestigd en wachten met smart op de start van de overslag. Ook Eurol uit Nijverdal gaat zich daar vestigen en zal van transport over water gebruik maken. Mogelijk dat deze bedrijven het geduld verliezen en met schadeclaims komen richting de aandeelhoudende gemeenten en de provincie.
Lees ook: Aanleg laatste fase laad- en loskade XL Businesspark.
|