Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
11-06-2014  

Stekker uit ontwikkeling Luchthaven Twente

 

Of dat te verwachten negatief advies de werkelijke reden is? De laatste maanden werd de weerstand steeds groter, omdat ook bekend werd dat er vanuit veiligheidsoverwegingen nogal wat bos moet worden gekapt. Een eerste opsomming telde duizenden bomen die zouden moeten worden geveld en/of getopt.
Een bescheiden overheidsbijdrage alleen kan het haast niet zijn, gelet op andere luchthavens in Europa. Zo draagt het Land Berlijn miljarden euro’s bij aan de vertraagde ontwikkeling van de nieuwe luchthaven Berlijn en is de luchthaven Dortmund volledig gemeentelijk eigendom.
Ook de uitslag van de recente gemeenteraadsverkiezing in Enschede duidt op een extra belemmering. Zo werd door de nieuwe coalitie D66/CDA/CU/VVD/Burgerbelangen gesteld dat er voor 1 september a.s. een positief advies uit Brussel moet liggen en dat komt er dus niet voor die datum.
De gemeente Enschede en ADT gaan nu vier scenario’s bestuderen voor herontwikkeling van het gebied rond de voormalige militaire basis. Daarin wordt commerciële burgerluchtvaart niet opgenomen. Wel wordt gekeken of er ruimte blijft voor lesvluchten en zweefvliegen. De veranderende omstandigheden betekent overigens dat er miljoenen euro’s aan voorbereidingskosten moeten worden afgeschreven door de provincie Overijssel en de gemeente Enschede.
 

Fotoreportage (1 foto's)...

Archief
Terug naar vorige pagina