Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
07-11-2013  

Reparatie spoor Twente met groots materieel


Op het emplacement in Almelo wordt het benodigde materiaal als betonnen bielzen, grind en rails verzameld voordat de 'Umbauzug' van Eiffage Rail GMBH bevoorraad kan worden.
Twitterfoto: @rodneyhaarman
 

ALMELO – Prorail is vanmorgen begonnen aan de reparatie van ruim vier km spoor op het traject Almelo – Hengelo bij Borne. Tegen het ochtendgloren kon de beschadigde 40 ton wegende wagon met grind van het spoortalud worden getild, nadat de genie in de nachtelijke uren dwars door het weiland een noodweg had gelegd, zodat de takelwagen bij het spoor kon komen. Gelijk daarna werden de nog op de rails staande wagons weggereden waarna er ruim baan werd gemaakt voor de ‘Gleisumbauzug’ van Eiffage Rail GMBH uit Bocholt. De gerenommeerde firma werkt door geheel Europa en Azië bij de aanleg en vernieuwing van spoortrajecten.

De 165 meter lange ‘Umbauzug’ kan in acht uur zo’n 1200 meter spoor compleet vervangen inclusief dwarsliggers, grind en gelaste rails. In de hoogste snelheid zou dat op een nieuw tracé-bed zelfs 500 meter per uur zijn. Toch zijn voor het vervangen van ruim vier km spoor meerdere dagen nodig omdat ook de beschadigde elektronica voor seinen, wissels en spoorovergangen vervangen moeten worden. Bovendien vergt de bevoorrading van de gigantische ‘Umbauzug’ de nodige tijd. Nieuwe betonnen bielzen, rails en grind wordt via het spooremplacement in Almelo aangevoerd en ook het hervullen van de ‘Umbauzug’ vergt telkens 50 minuten. Toch gaat spoorbeheerder Prorail er vanuit dat maandagmorgen voor 05.00 uur de flinke klus is geklaard en er over de internationale railverbinding weer volgens het dienstrooster kan worden gereden. Tot die tijd zet vervoerder NS bussen in tussen Almelo en Hengelo.

Fotoreportage (1 foto's)...

Archief
Terug naar vorige pagina