|
|
De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN- Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia) roepen NS op om nog niet per 20 maart a.s. het papieren reductiekaartje af te schaffen. FMN vindt dat de gevolgen voor reizigers nog onduidelijk zijn en de afschaffing een stap te vroeg. Na 20 maart a.s. wil NS alleen nog reizigers vervoeren met en OV-chipkaart, maar de systemen en prijzen van de vervoerders zijn nog niet goed aan elkaar gekoppeld. De oproep van FMN is niet alleen aan de NS gericht maar ook aan de Tweede Kamer en het ministerie van Infrastructuur. Ook worden de reizigers opgeroepen om openlijk bij NS bezwaren te uiten tegen de geplande invoerdatum.
FMN vindt de invoering nog te ondoorzichtig waardoor tarieven onduidelijk worden voor de reizigers die gecombineerd reizen met NS en de regionale spoorvervoerders die zijn verenigd in de FMN. Korte afstanden worden daardoor goedkopere en lange afstanden duurder en bovendien is het afschaffen van het dubbele opstaptarief nog niet goed geregeld in een interne verreking. Die zogenaamde blackbox-verrekening is in handen van NS terwijl de FMN daar geen inzicht in heeft. De FMN wijst er tevens op dat maar liefst 75 procent van de reizigers reist met een papieren kaartje en slechts 25 procent met de OV-chipkaart. Het verzet is dus massaal. FMN wijst eveneens naar de tegenstelling die een woordvoerder in het TV-progamma Kassa bezigde waarin deze pleitte voor uniforme tarieven, maar NS doet het tegendeel, beweert FMN. |