Plaatsing | ||
---|---|---|
06-02-2013 | Twente Diner in Den Haag zonder bewindslieden |
|
Volautomatische herkenning van rijdende containertransporten bij CTT Hengelo volgens het zelfde systeem als in de haven van Rotterdam. Foto: CTT |
DEN HAAG - 'In Twente vertrekken elk uur drie treinen richting Duitsland. Vanuit Amsterdam rijdt er dagelijks nog niet één trein naar Brussel.' Dat was de kenmerkende boodschap van CDA-kamerlid Pieter Omtzigt richting het kabinet Rutte tijdens het Twente Diner in Den Haag. Minister-president Mark Rutte liet het afweten door het debat over de annexatie van de SNS Bank. Minister Kamp van Economische Zakenh eveneens en ook minister Schulz van Haegen was in geen velden of wegen te bekennen om wensen t.a.v. de A1, N35(A35) en N18 aan te horen. Zij praat binnenkort met de Tweede Kamer over de voorgenomen bezuiniging van jaarlijks 250 miljoen euro op infrastructurele werken, een bedrag dat in de komende jaren oploopt tot miljarden en dan zijn wensenlijstjes uit Twente lastig. Ook de kopstukken uit de Tweede Kamer zoals Buma en Pechtold prikten geen vorkje mee vanwege het SNS-debat en ook burgemeester Jon Hermans van de gemeente Almelo keerde met grote haast huiswaarts. i.v.m. de mishandeling van een ambtenaar van de sociale dienst die door een ontevreden cliënt met een klauwhamer was bewerkt. Na de gijzeling van 16 juni 2008 dus weer een traumatische ervaring in het Almelose stadhuis. Wel werd nog enthousiast bekent gemaakt dat Twente voor 2020 wil groeien tot de top 3 van vervoersregio’s. Zowel over de weg, het spoor en vooral over water. Met Brabant en het Limburgse Venlo moet Twente over een aantal jaren een prominente rol spelen in de overslag van goederen, die via de haven van Rotterdam binnenkomen en naar andere Europese bestemmingen getransporteerd moeten worden. Twente wordt daarin gezien als de poort naar het Oostblok. |