Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
28-09-2012  

Container Terminal Twente is Twentse banenmotor


CTT houdt zaterdag 29 september een Open dag aan de Zuidelijke Havenweg 4 te Hengelo.
Er zijn rondleidingen, een tentoonstelling over het ontstaan, er kan een binnenschip bekeken worden, men kan ballonvaren aan een lier en ook voor kinderen is er volop vermaak tussen 10.00 uur en 16.00 uur.
 

Dat geldt nu voor Hengelo inzake de overslag van containers die per schip vanuit Rotterdam worden aangevoerd om vanaf Hengelo naar hun eindbestemming in de Euregio te gaan. Minister Ivo Opstelten gaf bij zijn speech aan dat een bedrijf als CTT ontzettend belangrijk is voor de Rotterdamse haven en hij dat als oud- burgemeester van Rotterdam maar al te goed wist. Opstelten: ‘Er wordt in Rotterdam met bewondering gesproken over wat hier met puur ondernemerschap is gepresteerd. Men is hier in het prachtige Twente nuchter in zaken en daar voel ik mij in thuis. Als mijn vriend Henk (initiatiefnemer Henk Bolk - red.) dan ook belt of ik dit congres wil komen openen, zeg je niet nee. Dat lukt ook niet bij Henk, dus dan kom ik gewoon om op deze knop te drukken, terwijl ik weet dat dit niets te maken heeft met wat er dan volgt. Maar eerst onderstreep ik nogmaals het belang van de wisselwerking met Rotterdam. Liefst 75.000 containers per jaar nu al, stel je eens voor dat dit allemaal over de weg moet. Mijn collega – en clubgenoot – Melanie Schulz drukte me dan ook op het hart om over te brengen dat zij als minister van infrastructuur bijzonder blij is met dit pure Twentse ondernemerschap. Het kabinet onderkent dat ook en heeft niet voor niets besloten dat er bij Eefde een tweede sluis komt. Zo, en nu ga ik drukken en kijken wat volgt!’

Na de introductiefilm van CTT over de openingshandeling van ZKH prins Willem Alexander een dag eerder,gafdirecteur Gerco Linthorst een terugblik over het prille begin van containeroverslag per spoor in Almelo en over de toekomstvisie van CTT en de input die dit betekent voor de regio. ‘Wij werken hier met dezelfde afhandelingssystemen als in Rotterdam. Kunnen groeien naar 150.000 containers per jaar en gaan ook nog een Public Warehouse neerzetten van 20.000 m2. Wij hebben hier dezelfde douanefaciliteiten als in Rotterdam. Als de chauffeursindicatie past bij de lading, kan er dus heel snel worden gewerkt. Met grote klanten als Timberland, Apollo/Vredestein en Grolsch bestaat er een flinke basis. Daar komt de ontwikkeling op XL Businesspark in Almelo nog bij en ook vanuit het Duitse gebied tot ongeveer Osnabrück zitten we in een groeimarkt die uiteindelijk 13.000 banen kan opleveren. Wij kunnen niet zonder Rotterdam, maar zij niet zonder ons. Dat is de importantie van goede overslagbinnenhavens’, aldus Linthorst.
Ook Grolsch-directeur Tom Verhaegen onderstreepte het belang van een goede overslaghaven. ‘De binnenlandse consumptie van Grolsch gaat over de weg, maar alle oversea-export gaat via de haven van Hengelo. Dat past in de visie van Grolsch om duurzaam te ondernemen, of dat nu de besparing is van staal in de bierdoppen, minder water bij het brouwproces, meer recycling van verpakkingen of de lagere Co2 uitstoot door transport over water. Net als CTT is ook Grolsch de Lean & Green Award toegekend en daar zijn we trots op’, zei Verhaegen.

Fotoreportage: Fotostudio Smit Almelo

Lol op z'n Twents in de bestuurderscabine tijdens de Open Dag - klik hier

Fotoreportage (19 foto's)...

Archief
Terug naar vorige pagina