Maar Henk is Henk, de grootste ambassadeur van ‘Landgoed Twente’, een Tukker in hart en nieren die ministers, staatssecretarissen en iedereen die in dit land maar iets te vertellen heeft naar Twente ‘sleept’, er de Euregio mee rondtoert en ze op het hart drukt dat zij meer voor Twente moeten doen. Zo ook minister-president Mark Rutte, die een persoonlijke vriend van Henk is geworden.
Henk is en blijft ook de ‘motor’ die zijn mannen in de bedrijven ‘aandrijft’ en stimuleert, meedenkt en als vraagbaak dient indien dat nodig is. Pensioengerechtigd of niet, transport en netwerken is zijn lust en zijn leven en daar snuift hij dagelijks in.
Historie, uitbreiding en opening CTT
Henk Bolk, initiatiefnemer van de Combi Terminal Twente, begon in 1985 met containertransporten per spoor tussen Rotterdam en Almelo als onderdeel van een netwerk van containershuttles met steden als Leeuwarden, Veendam, Venlo en Heerlen. Toen NS Cargo in 1997 werd geprivatiseerd zette het spoorbedrijf deze verbindingen stop. NS Cargo maakte teveel kosten in het Rotterdamse havengebied om de containers voor transport te verzamelen. Henk zette vanaf dat moment door met containertransporten over water. Alras bleek dat de zijtak van het Twentekanaal naar Almelo teveel problemen opleverde en de overslag werd naar Emmerich (D) verlegd.
Ondertussen werd in Twente naarstig gezocht naar een alternatief en dat werd al snel Hengelo, waar ruimte vrij kwam - door inkrimpen van AKZO - in het havengebied om het nieuwe CTT te vestigen. Partners traden toe en binnenhavens als Meppel, Nijmegen en Den Bosch behoren nu tot het containertransportnetwerk over water.
In 2009 werd besloten dat CTT Hengelo fors moest worden uitgebreid van 26.000 m2 naar 125.000 m2. Het aantal jaarlijks te transporteren containers was inmiddels gegroeid naar zo’n 50.000 per jaar (nu 75.000), die alle binnen een straal van 50 km vanaf Hengelo hun weg vinden naar of van diverse bedrijven. Een fikse belasting voor Bolk Container Transport en de andere Twentse en Duitse chartervervoerders. Tegelijkertijd betekent elk vol containerschip een besparing van 104 vrachtritten tussen Rotterdam en Twente. Met de uitbreiding kan CTT haar capaciteit nu vergroten naar 150.000 containers per jaar.
Ook een tweede laad- en loskraan staat nu op de kade bij CTT Hengelo. Bolk Container Transport investeert komend jaar bovendien fors in een overslaghal van 30.000 m2 als goederen wat langer opgeslagen dienen te worden. Dit staaltje van Twents ondernemerschap is kennelijk ook het Koninklijk Huis niet ontgaan, want Prins Willem Alexander komt hoogstpersoonlijk op donderdag 27 september de officiële openingshandeling verrichten van het nu supergrote CTT Hengelo. Een prestatie waar Henk Bolk en zijn mannen trots op mogen zijn en Twente dankbaar.
Congres
Ter gelegenheid van de uitbreiding wordt een dag later op vrijdag 28 september ook een congres georganiseerd i.s.m. het Havenbedrijf Rotterdam. Het onderwerp uiteraard het gecombineerd vervoer over water en weg (naar de eindbestemming). De 600 deelnemers zijn zakenrelaties uit Nederland en Duitsland. Eregast en openingsspreker is de huidige minister van justitie en vroegere burgemeester van Rotterdam Ivo Opstelten. Ook de directeur van het geprivatiseerde Havenbedrijf Rotterdam en vroegere KLM-topman Hans Smits is een der sprekers.
De oud- Almeloër Tom Egbers (Studio Sport- NOS) treedt op als gespreksleider en presentator.
Open Dag
Als afsluiter van de feestelijke uitbreiding doet CTT aan de Zuidelijke Havenweg in Hengelo op zaterdag 29 september mee aan de Open Dag in het Hengelose havengebied. Tal van bedrijven openen hun poorten voor het grote publiek.
Bij CTT wordt een boekje open gedaan over logistiek en wat daar al zo bij komt kijken. Bijvoorbeeld het gecombineerd transport over water en weg naar de eindbestemming verlicht de belasting op de snelwegen tussen Rotterdam en Twente enorm, zorgt voor een forse verlaging van de Co2-uitstoot en is bovendien kostenbesparend. Allemaal ingrediënten die CTT in 2010 de Lean and Green Award hebben opgeleverd als koploper in de transportsector. Fotoreportage (4 foto's)... |