Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
09-06-2012  

Één ambtenarenapparaat Tubbergen/Dinkelland


Wie wordt in de toekomst overbodig?
 

Op 19 en 20 maart jl. werd in de raadsvergadering in Tubbergen en Dinkelland de eerste voortgangsrapportage 'Op koers' behandeld. De raden van beide gemeenten stemden daarbij in met de beschreven richting en droegen de colleges van B&W een aanvullende rapportage op te stellen over de verhouding tussen de kosten en de winst van de samenwerking. Wat levert het de inwoners van beide gemeenten uiteindelijk op?
Door samen te werken leveren de gemeenten betere kwaliteit, zijn ze minder kwetsbaar en kunnen ze kosten besparen. Dat beide gemeenten door samen te werken kosten besparen wordt in de voortgangsrapportage duidelijk gemaakt. De samenwerking levert de gemeenten op termijn flinke voordelen op en naar verwachting kan er een besparing van €2,3 miljoen worden behaald.
Door samen te werken kunnen beide gemeenten blijven uitgaan van hun eigen kracht. De rijksoverheid verschuift steeds meer taken naar gemeenten. Er komen daarmee veel taken en verantwoordelijkheden op gemeenten af. Doordat beide gemeenten samenwerken, kunnen inwoners en bedrijven in beide gemeenten blijven rekenen op goede dienstverlening van hun eigen gemeente. Nu en in de toekomst.
Besparen
Op het terrein van de bedrijfsvoering worden verschillende maatregelen getroffen. Burgemeester Stegers: "Door samen te werken kunnen we het management met ongeveer 30% verminderen. Doordat we beleid en regelgeving op elkaar af te stemmen, behalen we ook voordelen. Zo kunnen we veel efficiënter werken en besparen we flink op de inzet van ambtelijke uren. Dat geldt zeker voor beleidsterreinen die volledig geharmoniseerd worden. Ook kunnen we aanzienlijk besparen op de werkprocessen, onder meer op het terrein van informatievoorziening. Op dit moment gebruiken de twee gemeenten gezamenlijk ruim 250 applicaties. We verwachten dat het aantal applicaties met 40% verminderd zal worden."
Dienstverlening
Inwoners kunnen gewoon terecht bij hun eigen gemeentehuis. Ook in de toekomst. De gemeenten willen het inwoners gemakkelijk maken door ervoor te zorgen dat inwoners zoveel mogelijk producten zowel in het gemeentehuis van Dinkelland als in het gemeentehuis van Tubbergen kunnen ophalen. Een inwoner van de gemeente Dinkelland die in Saasveld woont, kan dan ook in Tubbergen terecht voor het ophalen van producten.
Burgemeester Cazemier van Dinkelland: "Door samen te werken versterken de gemeenten elkaar, zijn we minder kwetsbaar en besparen we kosten. Ook kunnen we betere dienstverlening aan onze inwoners bieden. Zo kunnen we bijvoorbeeld het aantal producten dat volledige digitaal wordt afgehandeld uitbreiden. Bovendien leidt samenwerking tot kortere termijnen van onder andere vergunningsaanvragen, van de behandeling brieven en van klachtenafhandeling. Ook zal er een kortere wachttijd zijn aan balies en aan de telefoon. We kunnen vragen van burgers nog sneller beantwoorden, omdat we veel kennis in huis hebben en de ambtelijke bezetting minder kwetsbaar is. We kunnen onze gehele dienstverlening verbeteren met minimaal 10% doordat we efficiënter kunnen werken. Daarbij gaan we dan ook nog eens uit van de hoogst gemeten en ervaren kwaliteit van beide gemeenten."
Kostenvoordeel
Wel zeggen de gemeenten dat de voordelen van de samenwerking niet al in het eerste jaar worden gerealiseerd. Er zullen aanloopkosten zijn, voor bijvoorbeeld het opleiden van medewerkers, integratiekosten van systemen en verhuiskosten. Deze aanloopkosten zijn gebruikelijk wanneer organisaties gaan samenwerken: de kosten gaan voor de baten uit. De gemeenten schatten de aanloopkosten op €1 miljoen. Om deze kosten te dekken is voorfinanciering nodig. Hiervoor roepen Tubbergen en Dinkelland een speciaal fonds in het leven. Dit fonds wordt gevoed door beide gemeenten. Zij dragen ieder een €0,5 miljoen bij. In een periode van maximaal vijf jaar moeten deze kosten weer terug zijn verdiend.
Het realiseren van het kostenvoordeel is wel gekoppeld aan de huidige taken die de gemeenten nu hebben. Voor de uitvoering van nieuwe taken, zoals bijvoorbeeld de decentralisatie van rijkstaken, zal nieuw geld beschikbaar moeten komen vanuit de rijksoverheid.
Besluitvorming
De aanvullende voortgangsrapportage wordt in Tubbergen op 18 juni behandeld door de raadscommissie. In Dinkelland wordt deze behandeld op 3 juli.
De gemeenteraden behandelen de voortgangsrapportage op maandag 2 juli (Tubbergen) en op dinsdag 10 juli (Dinkelland).
 

Archief
Terug naar vorige pagina