Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
11-03-2012  

Investeren Almelo-De Haandrik is zinloos


Archieffoto: Freek Buitenweg
 

ALMELO/HARDENBERG - Liefst 19 miljoen euro steekt de provincie Overijssel in het beter bevaarbaar maken van het kanaal Almelo – De Haandrik, maar dat is volgens de Algemene Schippers vereniging (ASV) zinloos als de nieuwe eisen voor binnenvaartschepen daadwerkelijk worden ingevoerd.
Volgens de ASV verdwijnen dan de huidige kleinere vrachtschepen tot 1000 ton omdat het aanpassen ervan een te kostbare zaak wordt. De nieuwe eisen zijn opgesteld in Europees verband door de internationale commissie voor de Rijnvaart (CCR) en omvat maar liefst 140 eisen t.a.v. veiligheid, geluidsnorm, minimale snelheid en besturingssystemen.

De provincie Overijssel is op de hoogte van de discussie over de regels voor de binnenvaart maar verwacht dat de overgangstermijn nog wel opgerekt zal worden en acht het eveneens mogelijk dat er nog aanpassingen in de regels zullen komen. De provincie wijst op het belang van vrachttransporten over water en meldt dat een binnenvaartschip van 700 ton maar liefst 35 vrachtwagens over de weg voorkomt.

Het transportbedrijf Nijhof & Wassink uit Rijssen hield in 2009 al een proefvaart met gekoppelde schepen om meer containers over het kanaal vanaf Rotterdam via het kanaal Almelo - De Haandrik te vervoeren Op basis van die proefvaarten worden knelpunten aangepast en  verbeteringen uitgevoerd Ook de capaciteit van de sluis bij Eefde in het Twentekanaal wordt verdubbeld.

Lees ook: Bijzondere proefvaart Almelo - Coevorden

Archief
Terug naar vorige pagina