Samenwerken biedt kansen
Door samen te werken leveren de gemeenten betere kwaliteit, zijn ze minder kwetsbaar en kunnen ze kosten besparen. Zo kunnen beide gemeenten blijven uitgaan van hun eigen kracht. De rijksoverheid verschuift steeds meer taken naar gemeenten. Er komen daarmee veel taken en verantwoordelijkheden op gemeenten af. Doordat beide gemeenten samenwerken kunnen inwoners en bedrijven in beide gemeenten blijven rekenen op goede dienstverlening van hun eigen gemeente. Nu en in de toekomst.
Goede dienstverlening
De huidige gemeentehuizen blijven gewoon bestaan. Doordat we zullen werken met servicenormen, weten onze klanten wat zij van hun gemeente kunnen verwachten. Klanten worden door ons goed geholpen. Dat betekent dat onze dienstverlening leveren op minimaal hetzelfde niveau als het hoogst (gemeten en ervaren) huidige dienstverleningsniveau van de twee gemeenten. Onze digitale dienstverlening blijven wij verbeteren.
Duidelijke en eenvoudige regels
De gemeenten Dinkelland en Tubbergen lijken veel op elkaar. Als we beleid en regels op elkaar afstemmen kan dat voordelen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die in beide gemeenten zijn gevestigd: zij hebben nu soms te maken met verschillende regels. Door regels (waar dat passend is) gelijk te maken, wordt het er een stuk duidelijker op. Ook willen de gemeenten regelgeving verminderen waar dat mogelijk is én regels eenvoudiger maken.
Samenwerken
Op 15 maart 2011 hebben de gemeenteraden van Tubbergen en Dinkelland op basis van de verkennende notitie ‘1+1=3’ en het daarbij behorende raadsvoorstel ingestemd met vergaande bestuurlijke en ambtelijke samenwerking tussen Tubbergen en Dinkelland. Beide colleges kregen de opdracht gegeven voor de uitvoering een stappenplan op te stellen. Het stappenplan ‘Samenwerken op twee sporen’ is op 19 september 2011 vastgesteld.
Rapport in het kort
Een samenvatting van de voortgangsrapportage is hier te downloaden.
|