Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
22-12-2011  

Succes voor Twentse academische scholen

 

Op academische basisscholen staat praktijkgericht onderzoek in het kader van schoolontwikkeling hoog in het vaandel. Leraren voeren zelfstandig of in onderzoeksgroepen, bestaande uit leraren van de school en studenten van Hogeschool Edith Stein (HES), onderzoek uit naar de speerpunten van de school. Op een academische opleidingsschool ontstaat daardoor een echte onderzoekscultuur.

Zoals HES-student Maarten Fikkert, stagiair aan De Regenboog in Borne, stelt: “Ik heb op verschillende stagescholen gezeten. Op een academische opleidingsschool merk je dat leraren betrokken zijn bij je onderzoek. Je onderzoek wordt goed begeleid door een leraar met een masteropleiding. In elke fase vindt er een terugkoppeling plaats naar het team. En de collega’s uit het team gaan graag de discussie met je aan om je achterliggende gedachte te vinden.” Student Ruben Lucassen, stagiair op De Stapvoorde, onderschrijft deze academische houding op de academische scholen: “Op een academische school hebben de mentoren ook kennis van onderzoeksmethodes. Daardoor kunnen ze je beter begeleiden en weten ze meteen waar je het over hebt. Je krijgt daardoor praktische feedback.”

Waar de onderzoeken over gaan? De onderzoeken zijn altijd aan de praktijk verbonden en de resultaten komen direct ten goede aan het onderwijs. Beide studenten richten zich toevallig op techniekonderwijs. Maarten hoopt voor zijn stageschool een product te ontwerpen dat techniekonderwijs interessant en leerzaam maakt voor kinderen en dat leraren ondersteunt bij het geven van technieklessen. Ruben helpt een leerlijn techniek te ontwikkelen die zich specifiek richt op onderbouwleerlingen van De Stapvoorde.

Archief
Terug naar vorige pagina