Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
03-05-2019  

Met KLM 'gratis' per bus van en naar Schiphol


© KLM
 

REGIO – Per trein kon u al rechtstreeks vanuit Twente naar Schiphol, maar KLM gaat de service voor vliegreizigers uitbreiden met een Twente-Schiphol Shuttle.  “Het idee achter de busdienst is dat we mensen ophalen uit de regio en hen, op vertoon van hun KLM-ticket, gratis naar de hub op Schiphol brengen. De reiziger bespaart zo op brandstof, parkeren of een treinkaartje”, aldus KLM-woordvoerder Van Zijl.

Het wordt na de shuttles vanuit Maastricht naar Schiphol en vanuit Nijmegen via Arnhem naar Schiphol de derde KLM-busverbinding vanuit het land naar de luchthaven.  “Nu al vervoeren wij jaarlijks 30.000 reizigers van en naar Schiphol en wij zien ook potentie in het oosten van het land”, zo Van Zijl.
Met vertoon van hun KLM-ticket (bijvoorbeeld Enschede-Shanghai) waarop de bus-reservering wordt aangetekend, kunnen reizigers gratis gebruik maken van de in KLM-aankleding herkenbare op biodiesel rijdende shuttle. Aan boord is gratis WiFi en koffie/thee. Vertrek vanaf 1 juli a.s. vanuit Enschede  04.30 en 12.30 uur met tussenstops in Hengelo en Apeldoorn. In sommige gevallen moet wel een toeslag worden betaald.
KLM-contractvervoerder Munckhof gaat ook ‘shuttelen’ vanuit Venlo. Een shuttle vanaf Groningen is nog in overweging.

 
15-05-2019  

Rtv Oost laat solarboot ritje maken

 

REGIO  - Soms zie je van die verschrijvingen in publieke media waarbij je je afvraagt hoe vaststaande begrippen in foutieve bewoordingen worden omschreven. Vandaag heeft Rtv Oost het in een reportage over een testritje van de solarboot van de Universiteit Twente. Een rijdende boot schijnbaar. Maar uit de reportage blijkt dat het toch echt varen is. De studenten van de UT hebben namelijk een boot gemaakt waarbij de aandrijving van de schroef via verkregen energie van zonnecellen verloopt. De spanning zat hem vooral in het feit dat wel getest moest worden of de boot wel waterdicht zou zijn en dus bleef drijven.
Gelukkig was dat het geval, hoewel dat gezien de kennis van de UT’ers best verwacht mag worden. Al jaren zijn UT-studenten succesvol tijdens de Solar Challenge dwars door Australië met een zon-aangedreven auto. Met een boot moet het dan ook wel lukken. Kortom de stuurvrouwe hield droge voeten tijdens de eerste vaartocht in het Twenteknaal waarbij zij na het aanmeren aangaf gevaren te hebben met een snelheid van 17,8 km per uur (= 9,6 knopen, de maritieme term voor snelheid). Bij 20 km per uur (10,8 knopen) zou de solarboot van de UT als het ware pal boven het wateroppervlak kunnen vliegen en ‘t is maar dat u het even weet dat de te waterlating en de proefvaart van de solarboot goed zijn verlopen.

 
23-05-2019  

Landsgrens blijft barrière voor woon- werkverkeer


Tanken in Duitsland. Nederlanders doen het massaal.
 

REGIO – Volgens onderzoek van bureau I&O Research blijft de grens tussen buurlanden een ‘drempel’ in het woon- en werkverkeer. Normaliter kijkt een arbeidszoekende binnen een reistijd van drie kwartier rond zijn woonplaats naar een baan, maar dat blijkt niet zo te zijn aan de borders van de landsgrenzen. Onder andere de Twentse gemeenten worden daardoor belemmerd in hun economische ontwikkeling die hoger zou kunnen zijn indien wet- en regelgeving ten aanzien van arbeid meer op elkaar afgestemd zou zijn. Ook binnen de Europese Unie blijft dat nog steeds lastig. Vanuit Enschede werken minder dan 0.5 procent van de werkende bevolking in de Duitse regio, voor Hengelo is dat 0,3 procent en Almelo dat al weer zo’n half uur rijden van de grens ligt, 0,2 procent. Het is mede van invloed in de klassering van de jaarlijkse ‘Atlas van Gemeenten’ waarin de 50 grootste gemeenten van Nederland  op tal van punten worden vergeleken. Hengelo scoort hierin - als een der drie grootste gemeenten binnen Twente - plek 31, Enschede 44 en Almelo gelijk vorig jaar op 45. Mochten de grensbarrières worden geslecht, kan volgens het onderzoek van I&O de gemeente Hengelo haar voorsprong nog uitbreiden naar plek 19. Enschede maakt dan een sprongetje van 4 plaatsen naar plek 40 en voor Almelo maakt het niets uit.

De zoektocht naar werk over de grens blijkt verder ook problematisch vanwege taal, verschillen in sociale zekerheid en fiscaliteit, maar ook de onbekendheid met vacatures in de Duitse grensregio. Driekwart van de Twentse beroepsbevolking keek zelfs nooit naar werk over de landsgrens.  Toch blijkt de ‘grens’ geen barrière voor vriendenbezoek, het doen van boodschappen met als toppers horeca en brandstof tanken.  Dat laatste kan heden zelfs plusminus zo’n 15 eurocent per liter opleveren. Vanuit de regio Arnhem/Nijmegen is bekend dat zelfs Arnhemmers vaak tanken in Duitsland omdat dit lonend is (foto).

De 'Atlas van Gemeenten' concludeert hiermee dat het stedelijk woon- en leefklimaat binnen Twente in Hengelo beter uit de verf komt dan Enschede en Almelo maar dat staat in contrast met de krimp van inwoners dat Hengelo telt, terwijl Enschede nipt aan de groeikant blijft en Almelo een wat sterkere bevolkingsgroei telt. Hengelo verliest met name inwoners aan buurgemeente Borne. Grotere gemeenten in grensregio's zullen volgens de onderzoeker nimmer in de bovenste regionen komen. Hier telt de (psychologische-?) afstand mee ten opzichte van de overbevolkte randstad dat dichter aan zee ligt.

Archief
Terug naar vorige pagina