Plaatsing | | |
|
03-05-2019 |
|
Met KLM 'gratis' per bus van en naar Schiphol |
© KLM |
|
REGIO – Per trein kon u al rechtstreeks vanuit Twente naar Schiphol, maar KLM gaat de service voor vliegreizigers uitbreiden met een Twente-Schiphol Shuttle. “Het idee achter de busdienst is dat we mensen ophalen uit de regio en hen, op vertoon van hun KLM-ticket, gratis naar de hub op Schiphol brengen. De reiziger bespaart zo op brandstof, parkeren of een treinkaartje”, aldus KLM-woordvoerder Van Zijl.
Het wordt na de shuttles vanuit Maastricht naar Schiphol en vanuit Nijmegen via Arnhem naar Schiphol de derde KLM-busverbinding vanuit het land naar de luchthaven. “Nu al vervoeren wij jaarlijks 30.000 reizigers van en naar Schiphol en wij zien ook potentie in het oosten van het land”, zo Van Zijl.
Met vertoon van hun KLM-ticket (bijvoorbeeld Enschede-Shanghai) waarop de bus-reservering wordt aangetekend, kunnen reizigers gratis gebruik maken van de in KLM-aankleding herkenbare op biodiesel rijdende shuttle. Aan boord is gratis WiFi en koffie/thee. Vertrek vanaf 1 juli a.s. vanuit Enschede 04.30 en 12.30 uur met tussenstops in Hengelo en Apeldoorn. In sommige gevallen moet wel een toeslag worden betaald.
KLM-contractvervoerder Munckhof gaat ook ‘shuttelen’ vanuit Venlo. Een shuttle vanaf Groningen is nog in overweging. |
|
15-05-2019 |
|
Rtv Oost laat solarboot ritje maken |
|
|
REGIO - Soms zie je van die verschrijvingen in publieke media waarbij je je afvraagt hoe vaststaande begrippen in foutieve bewoordingen worden omschreven. Vandaag heeft Rtv Oost het in een reportage over een testritje van de solarboot van de Universiteit Twente. Een rijdende boot schijnbaar. Maar uit de reportage blijkt dat het toch echt varen is. De studenten van de UT hebben namelijk een boot gemaakt waarbij de aandrijving van de schroef via verkregen energie van zonnecellen verloopt. De spanning zat hem vooral in het feit dat wel getest moest worden of de boot wel waterdicht zou zijn en dus bleef drijven.
Gelukkig was dat het geval, hoewel dat gezien de kennis van de UT’ers best verwacht mag worden. Al jaren zijn UT-studenten succesvol tijdens de Solar Challenge dwars door Australië met een zon-aangedreven auto. Met een boot moet het dan ook wel lukken. Kortom de stuurvrouwe hield droge voeten tijdens de eerste vaartocht in het Twenteknaal waarbij zij na het aanmeren aangaf gevaren te hebben met een snelheid van 17,8 km per uur (= 9,6 knopen, de maritieme term voor snelheid). Bij 20 km per uur (10,8 knopen) zou de solarboot van de UT als het ware pal boven het wateroppervlak kunnen vliegen en ‘t is maar dat u het even weet dat de te waterlating en de proefvaart van de solarboot goed zijn verlopen. |
|
23-05-2019 |
|
Landsgrens blijft barrière voor woon- werkverkeer |
Tanken in Duitsland. Nederlanders doen het massaal. |
|
REGIO – Volgens onderzoek van bureau I&O Research blijft de grens tussen buurlanden een ‘drempel’ in het woon- en werkverkeer. Normaliter kijkt een arbeidszoekende binnen een reistijd van drie kwartier rond zijn woonplaats naar een baan, maar dat blijkt niet zo te zijn aan de borders van de landsgrenzen. Onder andere de Twentse gemeenten worden daardoor belemmerd in hun economische ontwikkeling die hoger zou kunnen zijn indien wet- en regelgeving ten aanzien van arbeid meer op elkaar afgestemd zou zijn. Ook binnen de Europese Unie blijft dat nog steeds lastig. Vanuit Enschede werken minder dan 0.5 procent van de werkende bevolking in de Duitse regio, voor Hengelo is dat 0,3 procent en Almelo dat al weer zo’n half uur rijden van de grens ligt, 0,2 procent. Het is mede van invloed in de klassering van de jaarlijkse ‘Atlas van Gemeenten’ waarin de 50 grootste gemeenten van Nederland op tal van punten worden vergeleken. Hengelo scoort hierin - als een der drie grootste gemeenten binnen Twente - plek 31, Enschede 44 en Almelo gelijk vorig jaar op 45. Mochten de grensbarrières worden geslecht, kan volgens het onderzoek van I&O de gemeente Hengelo haar voorsprong nog uitbreiden naar plek 19. Enschede maakt dan een sprongetje van 4 plaatsen naar plek 40 en voor Almelo maakt het niets uit.
De zoektocht naar werk over de grens blijkt verder ook problematisch vanwege taal, verschillen in sociale zekerheid en fiscaliteit, maar ook de onbekendheid met vacatures in de Duitse grensregio. Driekwart van de Twentse beroepsbevolking keek zelfs nooit naar werk over de landsgrens. Toch blijkt de ‘grens’ geen barrière voor vriendenbezoek, het doen van boodschappen met als toppers horeca en brandstof tanken. Dat laatste kan heden zelfs plusminus zo’n 15 eurocent per liter opleveren. Vanuit de regio Arnhem/Nijmegen is bekend dat zelfs Arnhemmers vaak tanken in Duitsland omdat dit lonend is (foto).
De 'Atlas van Gemeenten' concludeert hiermee dat het stedelijk woon- en leefklimaat binnen Twente in Hengelo beter uit de verf komt dan Enschede en Almelo maar dat staat in contrast met de krimp van inwoners dat Hengelo telt, terwijl Enschede nipt aan de groeikant blijft en Almelo een wat sterkere bevolkingsgroei telt. Hengelo verliest met name inwoners aan buurgemeente Borne. Grotere gemeenten in grensregio's zullen volgens de onderzoeker nimmer in de bovenste regionen komen. Hier telt de (psychologische-?) afstand mee ten opzichte van de overbevolkte randstad dat dichter aan zee ligt. |
|
24-05-2019 |
|
Uitstel debat 'verdwenen' miljoenen Lithium Werks |
Het beoogde Twentse researchcentrum voor Lithium Werks |
|
ZWOLLE – Provinciale Staten van Overijssel zit er maar mee, de miljoenensubsidie van Oost NL die werd overgemaakt aan Lithium Werks om in Twente een groots ontwikkelingscentrum te bouwen voor een nieuwe generatie batterijen en werkgelegenheid voor zo’n 2.000 werknemers voor research en productie.
Het geld werd met medeweten van Overijssels gedeputeerde Eddy van Hijum (CDA) overgemaakt op de rekening van het Amerikaanse bedrijf en nog geen dag later vertrok de initiatiefnemer en investeerder Kees Koolen van het plan nadat Oost NL aandrong alsnog direct het ondernemersplan aan te leveren.
Sindsdien is het investeringsbedrijf Oost NL van de provincies Overijssel en Gelderland de grip op de overgemaakte 7,5 miljoen euro kwijt.
De provinciale PVV in Overijssel drong aan op een integriteitsdebat om boven tafel te krijgen wat Van Hijum exact allemaal wist voordat groen licht werd gegeven voor de geldtransactie. Ook D66, SP, PVV, 50Plus en Partij voor de Dieren en sinds de recente Provinciale Verkiezingen in maart ook Forum voor Democratie vinden dat de rol in deze ‘affaire’ van Van Hijum duidelijk en openbaar moet worden, maar GS liet per brief weten aan de Staten dat dit debat in ieder geval wordt uitgesteld tot 15 juni omdat accountant organisatie EY het onderzoeksrapport binnen de beoogde ‘deadline’ van deze week niet kan waarmaken.
Bij dat laatste worden vraagtekens gezet omdat 15 juni tevens de datum is waarop de coalitievorming en samenstelling van het college van Gedeputeerde Staten van Overijssel is aangekondigd. Van Hijum is daarbij nadrukkelijk namens het CDA in beeld voor een herbenoeming.
Een groot deel van Provinciale Staten vermoed nu dat het uitstel over het EY-onderzoeksresultaat inzake de al dan niet geautoriseerde miljoenentransactie bewust naar achteren wordt geschoven. De beoogde coalitiepartners zijn daarin minder uitgesproken. |
|
24-05-2019 |
|
Belana Bewindvoering op slag 200 cliënten kwijt Rechter maakt eind aan 'bewindvoerdersgesjoemel' |
|
|
ENSCHEDE/ALMELO – De kantonrechter in Almelo heeft het Enschedese bewindvoerderskantoor Belana ontslagen als bewindvoerder voor zo’n 200 voornamelijk Twentse cliënten.
Belana Bewind stond na toewijzing van de rechtbank cliënten bij in de sanering van hun financiële problemen en beheerde het inkomen van de cliënten. Daarbij kwam ‘zelfverrijking’ aan de orde door o.a. voor cliënten onnodige verzekeringen af te sluiten met te hoge commissies via moedermaatschappij Belana Insurance & Finance (Belana IF) van Yana Kazakevich, bedrijfseconoom en eigenaresse van het sinds 2004 te Hengelo gevestigde bureau. Voor het afsluiten van een wettelijk overbodige begrafenisverzekering werd bijvoorbeeld eenmalig 250 euro aan kosten in rekening gebracht bij de cliënt. Ook werden serviceabonnementen afgesloten met Belana IF waarvoor maandelijks 4 tot 25 euro in rekening werd gebracht per abonnement. Het afsluiten van inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen was tevens een verdienmodel voor het bewindvoerderskantoor Belana en ‘moeder’ Belana IF. Cliënten hadden volgens de rechter eveneens te weinig inzicht in het het beheer van hun financiën omdat dit teveel werd afgeschermd. ‘De belangenverstrengeling is evident en ongewenst en bovendien laakbaar’, zo de kantonrechter bij zijn uitspraak.
Het Enschedese bewindvoerderskantoor ligt al sinds september vorig jaar onder vuur en werd al eerder over de vingers getikt betreffende te hoge bewindvoerderskosten die via de gerechtelijke bewindvoering wordt vergoed. De kantonrechter haalde dat geld al eerder terug.
Nu verloor Belana Bewind op slag 200 cliënten die door de rechtbank bij andere bewindvoerders in Twente werden ondergebracht. Voor hen de taak om voor de uitgebuite cliënten weer enig toekomstperspectief te bewerkstelligen. Bij sommigen onder hen kan dat via een aanvraag om bijstand, iets waar men wel recht op had, maar dat Belana Bewind al dan niet bewust verzuimde. |
|
31-05-2019 |
|
Dode en zwaar gewonde op N377 bij Balkbrug |
|
|
BALKBRUG – Op de N377, de op 3 na gevaarlijkste weg in de provincie Overijssel, is aan het begin van de avond een automobilist verongelukt. De 42-jarige man uit de gemeente Hardenberg kwam tussen Nieuwleusen en Balkbrug frontaal in botsing met een tegemoet komende auto bestuurd door een 24-jarige vrouw uit Duitsland. Zij werd met een trauma-heli afgevoerd.
Later op de avond werd door de politie een 34-jarige man aangehouden. Hij zou volgens getuigen betrokken zijn bij het ongeval. Hij bleef niet ter plekke maar reed verder met zijn auto. Zijn betrokkenheid staat nog niet vast, maar gelet de omstandigheden wel reden hem op te sporen.
Om de juiste toedracht te kunnen achterhalen, zoekt de politie getuigen vooral diegenen die een oudere zwarte Volkswagen Golf met witte kentekenplaten op de N377 hebben gezien, worden verzocht contact op te nemen met de politie. |
|
31-05-2019 |
|
Dikke US defensieorder voor Broshuis in Kampen |
|
|
KAMPEN – Trailerfabrikant Broshuis in het Overijsselse Kampen heeft een Amerikaanse defensieorder binnengesleept voor 50 miljoen dollar. Het moderne constructiebedrijf gaat 170 diepladers leveren. De order kwam tot stand na vier maanden een drietal prototypes te hebben getest van evenzoveel fabrikanten. De zware testen vielen in het voordeel uit voor Broshuis die daarmee de grootste US-defensieorder binnenhaalde die ooit aan een Europees bedrijf is verleend. In het contract is tevens het support en service voor de komende jaren vastgelegd.
De productie vindt volledig plaats in het Kamper bedrijf dat de laatste jaren flink investeerde in het machinepark. De Amerikaanse order is een ‘dik toetje’ nadat eerder al een flinke defensieorder uit Denemarken werd geboekt. Fotoreportage (6 foto's)... |