Onteigeningen voor bouw UCN
Nadat Van Drooge zijn advocatenstage bij Nauta Dutilh in Amsterdam had afgerond, kwam hij als compagnon terecht op het kantoor van zijn schoonvader, mr. Y.W. Kranenburg in Almelo. Daar hield hij zich van meet af aan bezig met onteigeningszaken voor diverse Twentse gemeentes. Van Drooge is sindsdien stadsadvocaat van Almelo en Rijssen, maar hij voerde toen ook al regelmatig opdrachten uit voor Rijkswaterstaat. Zo onteigende hij in de jaren ’70 vele vierkante kilometers grond om de aanleg van de A1 en de A35 mogelijk te
maken. In die periode speelde ook de onteigening van het terrein waar de toenmalige UCN – de opwerkingsfabriek voor uranium - gebouwd moest worden. Een geruchtmakende affaire waarvoor demonstranten uit het hele land naar Almelo kwamen om te protesteren.
Betuweroute en Polderbaan
Zijn werkterrein breidde zich uit over het hele land toen Rijkswaterstaat Van Drooge benoemde als voorzitter van commissies voor nadeelcompensaties. Die commissies beoordelen verzoeken om schadevergoeding vanwege de aanleg van wegen of andere infrastructurele werken door Verkeer en Waterstaat. Onder meer de Betuweroute bracht veel werk met zich mee.
Toen de Polderbaan (de vijfde baan) bij Schiphol werd aangelegd, vroeg het Schadeschap Schiphol Van Drooge als voorzitter van een adviescommissie die adviseert over schadeverzoeken van omwonenden. Daarnaast is hij voorzitter van de planschadecommissies in de gemeenten Hengelo, Nijkerk en Rijssen. Maar ook zijn oude stiel, onteigeningen beoefent hij nog steeds als voorzitter van deskundigencommissies in onteigeningszaken bij de rechtbanken in Leeuwarden, Maastricht en Roermond. Acht jaar lang was Van Drooge secretaris van de Vereniging van Onteigeningsadvocaten (VOA).
|