Actueel uit Stad & Ambt


Vorderingen Almelo Verdiept op open dag van de Bouw




Pro-Rail had een wedstrijd voor kinderen uitgeschreven met de vraag: 'hoeveel beton wordt er in Almelo verdiept gestort' =antwoord, het gewicht van 20.000 olifanten, of te wel 77 miljoen kilo.



mensen van Pro-Rail, van Hattum Blankevoort en de gemeente gaven belangstellenden tekst en uitleg over de stand van zaken van Almelo verdiept.



Lengte verdiept tracé 1000 meter. Kosten: Almelo Verdiept en omliggende wegenstructuur 50 miljoen euro.




Harriët Wiggers, Project voorlichter Almelo verdiept Pro-Rail. Interview met de persvoorlichter volgt


Aannemer Van Hattum en Blankevoort heeft ProRail laten weten dat de verdiepte spoorligging in Almelo niet in december 2008 gereed is.

De aannemer heeft meer tijd nodig gehad voor de werkzaamheden dan aanvankelijk gedacht. De vertraging is voor een groot deel veroorzaakt door tegenvallers in de uitvoering. Ondanks diverse versnellingsmaatregelen, zoals bijvoorbeeld een deel van het betonwerk prefab uit te voeren, is de vertraging niet meer in te halen. De verwachting is dat de indienststelling van de verdiepte ligging in mei/juni 2009 zal plaatsvinden. De komende weken wordt de nieuwe indienststellingsdatum bekend.



1300 vloerpalen houden de vloer op hun plaats. de vloerpalen zitten zo'n 16 meter diep in de grond gerekend vanaf het maaiveld}
Er werken dagelijks zo'n 50 medewerkers aan het project Almelo verdiept.



Door de uitloop van de werkzaamheden zal er langer een enkelspoor blijven tussen Almelo en Almelo de Riet. Voor zover nu bekend heeft de uitloop geen gevolgen voor de duur van de afsluitingen van overwegen. Wel zullen de afsluitingen in een andere periode plaatsvinden. Hierover wordt de omgeving tijdig geïnformeerd. ProRail betreurt wel de langere periode van bouwoverlast voor de direct aanwonenden.


Hij deed toch echt mee


Almelonieuws ging een kijkje nemen aan de kant van het station de Riet waar het spoor de grond ingaat.twee hoofdriolen van ongeveer 1 meter doorsnee zijn omgeleid om de verdiepte bak.


De verdiepte bak is 10 meter breed en is maximaal 6 meter diep.650 zijwaartse ankers houden de zijwanden op hun plaats
de ankers zijn 13- tot maximaal 21 meter lang en lopen dus deels onder de openbare weg door.
-ankers worden vastgezet in de ondergrond met een speciaal mengsel van cement en water




een foto van ijzeren stang met moeren =schotel om de vloer vast te zetten
voor de start van de bouw van de tunnelbak zijn honderden kabels en leidingen van nutsbedrijven op diepte gelgd {diepste punt -24 meter}
Eerste trein rijdt medio 2009 door de verdiepte bak. Project gereed eind 2009

Nieuwsbericht | Fotopagina | Diavoorstelling

Terug naar vorige pagina