Het hulpspoor is hier al verdwenen
Dinsdag 2 juni in alle vroegte rijdt de eerste trein over het Verdiepte Spoor. Wethouder Sjoers zal één van de passagiers zijn.
Om de opening te vieren komt er nog een groot feest, ergens in oktober.
Er ging een voorbereiding aan vooraf van zeker tien jaar, en in februari 2006 ging aannnemer Van Hattum en Blankevoort daadwerkelijk aan de slag. Met alle overlast voor omwonenden en weggebruikers van dien, maar die is dus binnenkort voorbij.
Het begin is er
Hier moet de nieuwe aansluiting komen.
Eigenlijk zou het megaproject al klaar zijn in december 2008, maar door tegenvallers is dat dus juni 2009 geworden. Almelo Verdiept is wel gerealiseerd binnen het budget van veertig miljoen euro, en zo’n acht miljoen voor het aansluitende wegenwerk.
Het is stil, heel stil.
Nu het hulpspoor tot aan het begin van de verdiepte bak is verwijderd, moeten allerlei kasten worden verplaatst.
Het zijn nogal wat kabels...
Deze monteurs zijn met een assen-teller bezig.
Hierdoor kunnen ook de lichtere treinen (zoals de Buffel-stoptrein Zwolle - Enschede) worden 'gezien'.
Bij Station Almelo de Riet herinnert alleen een bovenleiding nog aan het spoor wat eronder lag.
Ook hier moeten de beveiligingskasten worden verplaatst.
Net als een paar foto's terug: weer heel veel kabels.
Het zou de werklui niets verbazen dat het dinsdagmorgen nog niet geheel functioneert
zoals het zou moeten (...maar dat zien we dan wel).
Het sein bij het tijdelijke perron is verwijderd. Daarom worden de 'sein-aanduidingbordjes' (vierkante blokjes onder elkaar) richting Almelo de Riet van de bovenleidingsmast geknipt.
Het tijdelijke perron aan de zijde van Rietvogels is al teruggeschoven en ten hoogte van de bovenleidingmast al ingestort.
De OV-chipkaart-paslezer kan - voordat deze in werking wordt gesteld - alweer het veld ruimen.
Intussen zijn de dwarsliggers gelegd waarop de spoorstaven geplaatst en geklemd worden.
Terwijl links de krijtstreepjes op de staaf worden gezet...
...plaatst de kraan de volgende serie dwarsliggers.