Nu wordt de IC Amsterdam-Berlijn tot Bad Bentheim nog getrokken door een loc van NS zoals hier op het station van Almelo.
In 2024 zal de Talgo 230 worden ingezet op het gehele traject tussen beide hoofdsteden. |
|
ALMELO – De gemeenteraad van Almelo was dinsdag unaniem in het besluit van een motie om het Almelose college van B&W op te dragen bij alle gremia zoals het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie Overijssel, Regio Twente, Euregio en Nederlandse Spoorwegen/Deutsche Bahn te bepleiten dat de haltestop NS Almelo Centraal en Hengelo (of een van beide) op het traject Berlijn-Amsterdam niet worden opgeheven. Vorige week deed de gemeenteraad van Tubbergen dat eveneens t.a.v. Almelo en Hengelo. Met de toevoeging Almelo week zowel Tubbergen als Almelo af van de door het presidium van de Twenteraad opgestelde motie om Hengelo als Twentse stop te behouden.
Indiener D66 kon leven met de wijziging op voorstel van Lokaal Almelo Samen. LAS stelde dat de internationale IC vooral door de forenzen en reizigers uit Twente gebruikt wordt in de richting van Amsterdam vice versa en minder in de richting Berlijn. Vooral forenzen maken dagelijks gebruik van deze Duitse trein. Dit mede vanwege het hogere comfort vergeleken met het materieel dat NS als intercity richting Twente inzet. Het CDA onderstreepte de lezing van LAS waarna ook de rest van de gemeenteraad de aanpassing van de motie steunde. De internationale trein van Berlijn naar Amsterdam stopt in Nederland nu nog in Hengelo, Almelo, Deventer, Apeldoorn, Amersfoort en Amsterdam CS.
In Amsterdam echter, wordt aangedrongen op een snellere verbinding met de Duitse hoofdstad. Dat zou kunnen door een viertal haltes te schrappen. Daarbij lijken Hilversum, Apeldoorn en Almelo het meest ‘onder vuur’ te liggen. Een tijdwinst per geschrapte stop van circa 4 minuten.
Nu vergt deze treinreis nog 6 uur en 22 minuten, iets korter in tijdsduur dan over de weg. Door het schrappen van haltes zou dat iets kunnen worden verkort. Deutsche Bahn echter wil aan de Duitse zijde van de grens voorlopig niet schrappen vanwege het belang voor het regionale intercity personenverkeer. Deutsche Bahn bestelde onlangs wel 23 nieuwe treinstellen van het type Talgo 230. De comfortabele Spaanse treinen worden per 2024 ook ingezet op het traject Berlijn-Amsterdam. Daardoor vervalt een loc-wissel in Bad Bentheim waardoor de reistijd in ieder geval met circa 24 minuten kan worden bekort. |