Actueel uit Stad & Ambt


Plaatsing  
 
17-06-2016  

Truckers en Haagse elite bij Haringhappen Bolk

Fotoreportage: Jan Bril

Foto: Ondernemer Hennie van der Most en de Bornse beeldhouwer Ruurd Hallema en echtgenote en galeriehoudster Yvonne eten ieder een harinkje op eigen wijze.

FRANSE EN ITALIAANSE 'PESTERIJEN'
Naast ‘Haringhappen´ werd er bij Bolk Transport ook vergaderd met politici over de problemen van alledag in de Europese transsportwereld. Henk Bolk stelde daarbij het massaal uitdelen van bekeuringen in Frankrijk en Italië aan de kaak voor kleine overtredingen die truckers in bijvoorbeeld Denemarken weken eerder hadden begaan. ‘Het riekt naar pesterijen waarbij de schade bij ons oploopt tot wel 50.000 euro per jaar´, hield Bolk de Europarlementariërs Annie Schreijer-Pierik en Hans van Baalen voor. In de onderhavige gevallen gaat het vaak om overtredingen van amper vijf minuten in de rijtijdenwet, overtredingen die nauwelijks te voorkomen zijn omdat men niet zomaar de truck langs de weg kan zetten, maar toch eerst naar een parkeerterrein moet. Zo´n kleine overtreding kan vaak duizenden euro´s kosten. Bolk noemde de Franse en Italiaanse ‘pesterijen´ vooral schadelijk voor de kleine zelfstandige rijders waarbij dit zelfs tot faillissementen heeft geleid.
Van Baalen en Schreijer-Pierik zetten de door Bolk verwoordde klacht van branchevereniging Transport Logistiek Nederland (TLN) op de Europese agenda in Brussel.
 

ALMELO – ‘De Haringparty bij Bolk Transport is de op één na beroemdste van Nederland’, zei premier Mark Rutte al eens. Deze keer was hij er niet bij vanwege een te drukke agenda als voorzitter van de Europese Unie. Als vervanger kwam Minister van Wonen en Rijksdienst Stef Blok ‘haringhappen’ bij Bolk. In het kielzog van Blok de Europarlementariërs Annie Schreijer-Pierik (CDA) en Hans van Baalen (VVD) maar ook tal van Tweede Kamerleden, de Overijsselse Commissaris der Koning Ank Bijleveld en meerdere Twentse burgemeesters en wethouders waaronder uiteraard de Almelose burgemeester Jon Hermans-Vloedbeld. Onder de gasten ook honderden ondernemers uit het wereldje van Transport & Logistiek en tal van internationale zakenrelaties van Bolk Transport en Container Terminal Twente (CTT) dat de laatste jaren een stormachtige groei meemaakt. Bolk-directeur André Pluimers heette de gasten welkom en stak tevens een pluim op de hoed van zijn compagnons Joop Savenije (Bolk) en Gerco Linthorst (CTT) en grondlegger Henk Bolk omdat men er gezamenlijk in geslaagd was de laatste jaren een groei van 5 procent te realiseren. Pluimers stak echter ook een vingertje op naar de aanwezige bestuurders in Overijssel. ‘Als u langs de A35 rijdt, ziet u op de toekomstige laad- en loskade van het XL Businesspark een kraan die er al twee jaar ligt maar niet kan worden opgebouwd vanwege te trage procedures. Dat is het probleem dat het niet wil vlotten met de ontwikkeling van het Twentse XL Businesspark. Niet dat er te weinig belangstelling is van ondernemerszijde, maar een te trage verkaveling en vergunningverlening werkt verlammend. CTT kan hier niet vooruit en dat heeft zijn weerslag op de vervoerders in de regio’, beklemtoonde Pluimers. 'Wij willen banen scheppen en bij Bolk krijgt iedereen die na twee jaar bevalt een vaste aanstelling. Goed zijn voor elkaar, dan is het cirkeltje rond en is iedereen tevreden’, betoogde Pluimers. Zijn speciale dank ging naar Henk Bolk als grondlegger van de bedrijven en als investeerder maar ook als grote lobbyist voor Twente.
Henk Bolk zelf, nam de gelegen om zijn eerste zakenrelatie Harman Nijhof in de bloemen te zetten. ‘We doen al 45 jaar zaken met elkaar, behalve met het kopen door mij van nieuwe trucks, want dan vlogen de vonken er vanaf. Dat doe ik dus bij een medewerker van Nijhof die ook dealer is van Volvo’, onthulde Bolk toen hij de bijna 80-jarige Wierdenaar in de bloemen zette.  

Daarna kon Henk Bolk met zijn speciale gasten naar de haringkar voor de ‘Hollandse Nieuwe' voordat iedereen volgde. En dat ze smaakten, werd overduidelijk want er gleden heel wat harinkjes naar binnen tussen het netwerken door. Want daar gaat het namelijk om bij het ‘Haringhappen’, contacten leggen zodat iedereen in Twente en de Euregio er wat aan heeft, zowel ondernemers als werknemers, want daar lobbyt Bolk in het Haagse voortdurend voor !

Morgen (zaterdag) is het familiedag voor de medewerkers van Bolk Tansport en CTT.
  
Het moederbedrijf Bolk Tansport uit Almelo telt momenteel:
275 werknemers in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Roemenië en Turkije. 160 trucks kan Bolk dagelijks de weg opbrengen dankzij het eigen technisch onderhoud. Naast de trucks beschikt men over 365 open trailers, 90 dichte trailers tot zelfs 19 meter toe en tal van voertuigen voor speciaal vervoer tot 93 ton. Ook de verkeersbegeleiding is in eigen hand met 7 voertuigen. 

Dochteronderneming CTT heeft haar oorsprong in Almelo op het stationsemplacement waar containers werden overgeslagen van spoor- naar wegtransport en omgekeerd. CTT verhuisde naar Hengelo voor een plek aan de kade van de Twentekanalen en telt inmiddels ook vestigingen in Bentheim (D) waar nu de overslag van spoor naar de weg plaatsvindt. In Rotterdam investeerde CTT en Bolk Warehousing een slordige 7 miljoen euro in een terminal aan de Waalhaven waar containers over zee worden verscheept en via het spoor naar Bentheim gaan of met de Poolse partner PCC dagelijks rechtstreeks van Rotterdam naar Kutno en vice versa. In Almelo moet op het XL Businesspark aan de A35 een nieuwe laad- en loskade ontstaan voor containertransporten via water en weg. Naast het Warehouse in Rotterdam voor vloeistoffen aan de Waalkade, heeft ook de Hengelose vestiging een Bolk Warehouse net zoals bij de vestiging van Bolk Transport aan de Plesmanweg in Almelo.

Fotoreportage (111 foto's)...

Archief
Terug naar vorige pagina