Actueel uit Stad & Ambt


Plaatsing  
 
15-12-2014  

Opleidingsinstituut VVBA vertrekt naar Hengelo

 

ALMELO/ENSCHEDE – Opleidingsinstituut voor de bouw VVBA in Almelo vertrekt na een fusie met branchegenoot SSB uit Enschede naar Hengelo. Doel is nauwere samenwerking met het ROC van Twente en een locatie in de nabijheid van het ROC van Twente en openbaar vervoer. Medio 2015 moet de fusie tot stand komen tot opleidingsinstituut Bouwmensen Twente.
In aanloop naar de fusie wordt het gebouw van SSB aan de Veilingstraat 10 in Enschede in de verkoop gezet en na realisering van een nieuw onderkomen in Hengelo, wordt ook het onderkomen van VVBA aan de Veldkampsweg in Almelo ter verkoop aangeboden.
Door de voorgenomen fusie tot Bouwmensen Twente ontstaat een full service opleidingsinstituut voor de bouw. Directieleden Robert Herman (VVBA) en Willem Aardema (SSB) vinden anno 2014 de huidige systematiek van praktijkonderwijs in twee instituten in Twente niet langer haalbaar. Bij voldoende werk leert men de praktijk bij de aangesloten aannemers en bij minder werk in de praktijklocaties van VVBA en SSB. Het theorieonderwijs werd al door het ROC van Twente verzorgd. Per 1 januari trekt SSB voorlopig in bij VVBA in Almelo.

Moderniseren van vakonderwijs
Volgens staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) moet het VMBO-onderwijs volledig op de schop. Nu zijn de praktische vakken die aan het VMBO worden gegeven verouderd en versnipperd. Met tien profielen en in elke regio andere keuzevakken wil Dekker het vakonderwijs moderniseren.
De inhoud van de vakken is in de vijftien jaar dat het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs bestaat nauwelijks aangepast. 'Nu willen we het onderwijs bij de tijd brengen', zegt een woordvoerder van Dekker. De nieuwe inrichting van het vmbo wordt opgedeeld in vier leerwegen (niveaus). In de theoretische leerweg komt meer aandacht voor 'loopbaanoriëntatiebegeleiding'. De huidige 35 vakken in de beroepsgerichte leerwegen maken plaats voor 10 profielen - van 'economie en ondernemen' tot 'bouwen, wonen en interieur'. Voor leerlingen moet het zo makkelijker worden om een vakkenpakket te kiezen. Met keuzevakken kunnen ze zich specialiseren. De gemoderniseerde opleiding moet een betere aansluiting geven op de arbeidsmarkt. Dekker wil daarom meer invloed van het regionale bedrijfsleven en opleidingen aanpassen op de vraag.

Archief
Terug naar vorige pagina