Actueel uit Stad & Ambt


Plaatsing  
 
03-06-2014  

Industriƫle kracht Almelo groter dan gedacht

 

Door de etalageruiten van First Gear Cars is het plezierig kijken. Er staan auto’s in het midden- en hogere segment. Audi’s, BMW’s en Mercedessen zijn er in goed gezelschap van Ferrari en Lamborghini, elk qua verkoop met een eigen omloopsnelheid. Marc Bosch en de zijnen zijn in 2013 gestart en dus nog een jonge speler op de markt. Gegegeven de marktomstandigheden geen makkelijke start, maar ‘we mogen niet klagen’. Ze opereren landelijk tot internationaal, al is de verkoop in het middensegment meer regiogebonden. Het is een ‘transparante’ handel, die deels via internet verloopt. First Gear Cars is een bedrijf voor autoliefhebbers. ‘Voorliefde voor auto’s is bij ons een pre.’
First Gear Cars is niet merkgebonden, al is het bedrijf daar wel voor benaderd. Vrijheid blijheid, zo lijkt het. ‘De hele markt is ons speelveld. Het is een vrije en grillige markt, met eigen wetgeving, daar kunnen wij op inspelen. We hebben goede contacten in verband met levertijden en werken met veel vaste leveranciers. Een importeur beslist heel veel. Als dealer heb je dan niet veel te vertellen. Er is dan een provisiestructuur, je moet een demovlootje op voorraad hebben en de corporate identity wordt eens in zoveel jaar gewijzigd.’
Volgens Marc Bosch is de automobielsectoreen goede graadmeter voor economie in het land. De overheid steekt geld in de automotivesector voor extra leerplekken.
Bijtellingsvriendelijke auto’s? ‘Daar komt de overheid nog wel op terug.’
Over de ambities is Marc Bosch duidelijk: ‘Wij willen ons binnen een aantal jaren op de Nederlandse markt gevestigd hebben’. Om de naamsbekendheid en de loop naar het bedrijf te vergroten worden onder meer in-house events georganiseerd, bijvoorbeeld bij modezaken en zoals onlangs op Singraven. ‘Je hebt pas een goede indruk als je bij ons binnen bent.’

Fawic kwam onlangs in het nieuws als producent van het eerste engine thrust frame voor de nieuwste Ariane-raket. Oscar Kolkhuis Tanke c.s. leveren een op maat gemaakte, lichtgewicht transportcontainer voor transport van de motorframes naar de Ariane-productielocatie in Bremen. ‘Hiermee gaan we proberen de wereld te veroveren.’
Fawic maakt een tweetal ingenieuze systemen, elk demontabel en laag van gewicht. Ten overstaan van de bijna 100 bezoekers laat hij zien dat je een container met een paar klikken in elkaar zet en uit elkaar haalt. Lengtes tot 6 meter zijn geen probleem. De containers zijn bedoeld voor hoogwaardige producten die kwetsbaar zijn en / of veelvuldig worden vervoerd, zoals halfgeleiders, schilderijen, materialen voor de lucht- en ruimtevaart en – met bijvoorbeeld full-colourprint – speedwaymotoren.
Geboorteplaats van Fawic Packaging Systems is Neede. Voor het vervoer van een telescoop bleek ‘nergens op de wereld’ een deugdelijke verpakking te vinden. ‘Wij kregen geld om daarvoor een product te ontwikkelen. In 2007 ben ik gevraagd de kar te trekken.’ Op zoek naar meer bedrijfsruimte kwam hij via zijn woonplaats Borne in Almelo terecht.
De engine thrust frame (‘bodemplaat’) voor de Ariane-raket is een complex onderdeel van vijf meter lengte, waarvoor Fawic in amper drie maanden de complete engineering gedaan. ‘Mensen geven je de kans, ze zien toch de toekomst van het product en gunnen je die kans.’
Waar het gros zich stort op volume doet Fawic dat bewust niet. Het bedrijf opereert duidelijk op een nichemarkt met deels overheidsgerelateerde opdrachten. Vorig jaar is daarom een aantal budgetten doorgeschoven.
Het plan is: gestaag doorgroeien, ‘de olievlek uitbreiden. We zijn nu de eerste klant in Canada aan het bedienen’.
Columnist was Ritse Gierveld, die hier twee jaar geleden een geslaagd debuut als columnist maakte.
De zeepkist werd beklommen door Gerard Cornelissen, de man achter de stadsmusical.
Tekst: Coen Heldeweg

Fotoreportage: Coen Mulder

Fotoreportage (19 foto's)...

Archief
Terug naar vorige pagina