|
|
ALMELO – Na vele jaren van plannenmakerij en afgeketste ontwerpen, presenteerde wethouder Anja Timmer eerder deze week het reconstructieplan Stationsplein West. Qua ontwerp visueel aansluitend met het Stationsplein Oost zodat NS Almelo Centraal feitelijk twee hoofdingangen krijgt. Stationsplein West krijgt daarentegen ook meer een ‘verblijfsfunctie’ met straatmeubilair dat aansluit bij het gebouw van het ROC van Twente. Ook wordt nog bekeken of er een terrasfunctie mogelijk wordt voor het aanpalende horecabedrijf.
Verkeerstechnisch krijgt de Parallelweg een ‘knip’, zodat er geen doorgaand verkeer meer mogelijk is. Komend vanaf de Wierdensestraat wordt bestemmingsverkeer via een rotonde met parkeerplaatsen voor ‘kiss and ride’, weer teruggeleid. Autoverkeer vanaf de Aalderinkssingel/Parallelweg wordt via de Dijkstraat verder geleid. ProRail gaat aan de westzijde 600 standplaatsen voor fietsen plaatsen en verfraait de tunnel naar het perron. Bomen en LED-verlichting maken de inrichting van Stationsplein West compleet.
De grondwerkzaamheden zoals het verleggen van kabels en dergelijke gaat in april beginnen. In het voorjaar van 2015 moet alles klaar zijn. De totale kosten bedragen 1,2 miljoen euro en worden gedragen door ProRail, de Netwerkstad Twente, Regio Twente en de provincie Overijssel. Fotoreportage (6 foto's)... |