Plaatsing | ||
---|---|---|
05-02-2013 | Zakelijk Almelo over lijmen en lassen |
|
Interviewer Steenbeeke ondervraagt ondernemer en ras-Almeloƫr Klaas Reinders |
Van de in totaal € 2 miljard omzet van de hele Mapei-groep neemt deze locatie 1% voor haar rekening. Op dit moment wordt 70% omzet behaald in tegellijmen. Het streven is om ook uit te breiden in andere productgroepen. Er wordt in elk geval steeds meer gelijmd dan geboord, leert de praktijk. In werkplaatsen wordt veel voorbereid, op de bouw zelf ook veel meer gelijmd. Mapei richt zich op de professionele gebruiker, de professionele bouwmaterialenhandel. In het streven naar meer naamsbekendheid bij de doelgroepen en naar meer omzetgroei werkt Mapei Nederland eraan zich meer zichtbaar te maken, bijvoorbeeld via sociale media. Een jaar of tien geleden gebeurde dat nog via de wielersport: ‘Mijn baas in Italië is helemaal wielergek’. Die naamsbekendheid heeft een groen randje: het bedrijf heeft een ‘middeltje’ ontwikkeld, Recon Zero, waarmee natte stoffen in beton worden gebonden. Het is geschikt om betonmolens te reinigen en beton te recyclen zonder enige impact op het milieu. De bezoekers van Zakelijk Almelo konden maandag 4 februari proefondervindelijk getuige zijn van een nieuw verschijnsel: de gesponsorde bitterbal, aangeboden door Jongbloed Fiscaal Juristen. Ger Vermeulen verzorgde dit keer de column, gewijd aan Almelo en met name de detailhandel. Klaas Reinders staat aan het roer van KARA Energy Systems en BES-Bollmann (D). KARA is de enige producent in Nederland van houtverbrandingsinstallaties. BES-Bollmann is gespecialiseerd in het kunstmatig drogen en stomen van hout en in vochtmeettechniek. Ofschoon hij zich nog steeds 20 jaar voelt, reist hij niet meer zo veel over de wereld en wordt in zijn opvolging voorzien door zijn jongste broer Robert. ‘De eerste en de vierde broer lijken het meest op elkaar.’ Klaas Reinders is het type ondernemer dat gepokt en gemazeld is in het métier. Hij weet wat er in een familiebedrijf omgaat, heeft de wereldmarkt en de mentaliteit zien veranderen. Hij heeft een plezierig nuchtere kijk op de dingen, neemt geen blad voor de mond en schuwt boude uitspraken evenmin. Dat familiebedrijf begon met zijn grootvader - ‘die ouwe kon alles’ - aan de Bornerbroeksestraat. Zo ontstond Kachels Reinders Almelo, afgekort KARA. ‘Zijn motto was: alles uit één hand.’ Er zijn vier basisbedrijven, separaat gefinancierd. Waar mogelijk spelen ze elkaar bij opdrachten wel de bal toe. Zijn werkterrein is het wereldtoneel: momenteel is hij onder meer bezig in China, Wit-Rusland en Siberië. ‘Daar ben ik nu te duur voor, maar ik heb er wel veel installaties staan. Dat vind ik wel leuk: Made in Almelo.’ Hij heeft een netwerk van betrouwbare leveranciers en in totaal slechts drie servicemonteurs, want er zijn weinig klachten. Klaas Reinders vertelt uitgebreid over zijn ervaringen in Zuid-Duitsland, over milieuwetgeving in Nederland (‘Ze zijn knettergek hier’), over het gebruik van biomassa (‘Jantje Pronk heeft ons tien jaar winst gekost maar we lopen wereldwijd nu wel voorop qua emissiebeleid’) en over ondernemerschap: ‘Als je niet inventief bent, ga je het niet redden. Als je iets ruikt moet je ernaar toe.’ |