Plaatsing | ||
---|---|---|
04-09-2012 | Rietkerk en ten Broeke in Zakelijk AlmeloFotoreportage: Coen Mulder |
|
Gedeputeerde Rietkerk, VVD-kamerlid ten Broeke en gespreksleider Martin Steenbeeke - Foto: Coen Mulder |
Ondernemer Honcoop vroeg zich hardop af of een provinciebestuur wel nodig was. Rietkerk wees hem op de zeven kerntaken die een provincie heeft en zei er tegelijk bij dat al veel met Gelderland wordt afgestemd. In dezelfde fusiegedachten bepleitte Huub Rakhorst - algemeen directeur van Urenco Almelo - het samenvoegen van de gemeenten Almelo, Borne, Hengelo en Enschede. Ten Broeke (VVD) kon zich daar volledig in vinden. 'Daardoor kan een veel effectiever beleid worden gevoerd. De Netwerkgemeenten moeten als ondernemer denken’, hield hij de zaal voor. Volgens ten Broeke had de Oudsten (burgemeester van Enschede) daar al lang aan moeten beginnen. 'Maar burgers hebben er vaak een broertje aan dood’, zei hij er wel bij. Gedeputeerde Rietkerk en VVD’er ten Broeke waren het eens dat de N35, het ‘karrespoor’ van Almelo naar Zwolle, een volwaardige snelweg moet worden met ongelijkvloerse kruisingen. Vergeten werd, dat het vorig kabinet daar al geld voor had uitgetrokken. Geld dat dus klaar ligt, maar dat Rijkswaterstaat als uitvoerend orgaan dwars ligt. Dwarsliggen dat ook nog wordt beloond, gelet op de uitspraak van demissionair minister-president Mark Rutte (ook VVD) vorige week bij het debat van TC Tubantia, dat Overijssel direct kan beginnen als het akkoord gaat met gelijkvloerse kruisingen. Het kabinet is kennelijk niet bij machte om Rijkswaterstaat te sturen. Het ziet er dus naar uit dat de N35 geen A35 wordt, maar een ‘veredelde’ provinciale weg. Rietkerk stak de industriëlen in Twente een veer op de hoed. Volgens Rietkerk beschikt Twente over een innovatie maakindustrie met topbedrijven als Royal TenCate en Thales. PANalytical en Aeronamics noemde hij zelfs pareltjes. Rietkerk hield het gehoor ook voor dat vorig jaar 1200 MKB-bedrijven hebben geparticipeerd in de innovatieve agenda. |