|
|
ALMELO – De verlenging van het kanaal tot op het Marktplein moet toch bevaarbaar blijven, vindt het Almelose college van B&W. Gepensioneerd projectontwikkelaar Jan Voskamp, die veel steun kreeg uit de bevolking voor zijn ideeën, moet een stapje terug doen in zijn ambities maar werkt nog wel mee via de beoogde partners van de gemeente.
Voskamp zocht het meer in het verbeteren van het aanzien en vernieuwen van gevels dan in extra m2 winkelruimte gelet op de leegstand die al kenmerkend is. Ook vond hij een bevaarbaar kanaal tot aan de markt overbodig en koos voor een visueel kanaal met kom.
Het plan van Voskamp werd echter door het college van B&W vakkundig ‘afgeschoten’ door twee rapporten te laten maken door Bureau Conceptis en Bureau Locatus. Zij vonden een bevaarbaar kanaal van hogere waarde met meer kans op extra economische groei. Toch is de rol van Voskamp nog niet uitgespeeld omdat zijn visie ook grotendeels wordt gedeeld door de woningbouwcorporaties en ook projectontwikkelaar Urban Interest ziet wel iets in de ideeën van Voskamp. Heet hangijzer blijft de geplande doorbraak in de City Promenade.
De gemeente heeft zelf vijf miljoen beschikbaar voor o.a. afbraak van McDonalds, Scheer & Foppe en C&A. De provincie doet daar eveneens vijf miljoen euro bij. De partners in het bouwconsortium en woningstichting Beter Wonen en het Haagse Urban Interest dat zich posities heeft verworven, zijn de belangrijkste partners in de herontwikkeling rondom Marktplein en het Waagplein.
Het complete binnenstadplan vergt nog 25 miljoen euro meer, maar dat heeft de gemeente niet. Toch wil het college van B&W de vernieuwing met de beoogde partners doorvoeren en is daarover in overleg. Het einddoel is dat in 2021 alles is gerealiseerd. Quickscan Conceptis Second Opinion Locatus
Fotoreportage (1 foto's)... |