|
|
Begin 2007 heeft de gemeente Almelo de stichting Evenementen Almelo in het leven geroepen. Een stichting met als taak de gemeente meer in de 'picture' te zetten in het hele land en de regio. Jaarlijks stopt de gemeente daar anderhalve euroton in en aan het hoofd van dit evenementenbureau werd onder het 'bewind' van de toenmalige stadsdirecteur Herman Geerdink ene Maika de Hek aangesteld. Maika is afkomstig uit de kinderopvang, dus ze weet hoe het moet.
Met Geerdink heeft ze gemeen dat samenwerken niet haar sterkste punt is, maar met de ambtelijke dictaten van de afdeling Economische Zaken zou het toch moeten lukken dacht men kennelijk in het gemeentehuis. Echter de gemeente zat niet zo ruim in het financiële jasje en zo werd besloten dat de STAP, met een keur aan vrijwilligers, wel kon worden opgeheven en zonodig ook de VVV, om de stedelijke pr-kosten zoveel mogelijk te egaliseren.
Het verhaal van de STAP heeft ruimschoots de krantenkolommen gehaald, de stichting werd opgeheven en alle vrijwilligers werden aan de kant gezet of bedankten verder voor de eer. Doelstelling 1 publiciteit werd ruimschoots gehaald. Er deed zich natuurlijk wel een probleem voor, want zonder vrijwilligers is het moeilijk organiseren.
Geen nood, dacht de nieuwe evenementenstichting. We hebben nog wel een organisatiebureau in de stad en die huren we gewoon in voor de uitvoering. Sindsdien worden de activiteiten voornamelijk door het bureau van Jaap Besteman georganiseerd in overleg met de evenementenstichting die de 'knip' trekt om de rekeningen te betalen. Het zij Jaap gegund!
Voorheen bij de STAP kwam 25.000 euro uit de gemeentepot en de Almelose ondernemers zorgden voor de rest van het geld. Nu wordt vooral gemeenschapsgeld via het gemeentehuis in de salariskosten en ingehuurde activiteiten gestoken en is alles daardoor veel duurder geworden.
Zo ook de sinterklaasintocht van 2007. Bijna drie keer zo duur als in al die jaren daarvoor. Tegelijkertijd denkt men bij het evenementenbureau ook aan kwaliteitsontwikkeling van de evenementen. En zo werd besloten dat dit jaar de 'kanopieten' van Kanoleut na 25 jaar trouwe dienst, per email aan de kant werden geschoven.
Niks geen overleg over de wens tot kwaliteitsverbetering van de presentatie door Kanoleut, nee gewoon Pats Boem uw medewerking wordt niet meer op prijs gesteld.
Doelstelling 1 publiciteit over Almelo is daarmee wederom gehaald en dit keer met stip, want de NCRV kwam langs met het programma "Man bijt hond" zodat heel Nederland kan meegenieten op 12 november a.s. wanneer het wordt uitgezonden. Dus wat zeuren we over de aansturingskwaliteiten vanuit het gemeentehuis en 'doorgeefluik' Maika en over het 'rucksichtslos' afdanken van trouwe vrijwilligers. Almelo wordt toch in de 'picture' gezet en op deze wijze nog gratis ook, daar gaat het toch om?
Inderdaad, dat kun je zo zien en met het afdanken van de 'kanopieten' - waar achteraf van gezegd werd dat het geen goede indruk maakte dat de 'schmink' doorliep na een kanorol - slaan we twee vliegen in één klap, een mooiere en meer centen kostende sinterklaasintocht en gratis landelijke publiciteit.
Zou de schmink van Maika ook watervast zijn als de gemeenteraad haar afdankt?
PrikPen
|