|
|
Erve Asito, de nieuwe naam voor het stadion van Heracles Almelo. Het bleef tot de onthulling ‘onder de pet’ en dat is op zich al knap. De naam verraste en de eerste link legde ik met Erve Kots, een horeca-uitspanning in het Achterhoekse Lievelde. Misschien wel als een onderhuids gevoel van verzet vanwege het ongebruikelijke in de sportwereld waar sponsornamen meer en meer ingeburgerd raken als ‘gevelversiering’ op stadions.
De ene sponsor gaat en de andere komt. Supporters hebben er op zich geen moeite mee, lijkt het. Een deel van de ‘aanhang’ van Heracles Almelo opteerde voor de naam ‘Pauper’ Stadion. Alsof dat een sierende naam is voor Heracles Almelo dat volgens de ‘fanatiekelingen’ als een pauperclub moet worden gezien.
In het straatwoordenboek wordt pauper alleen als negatief omschreven en juist als armoedig beschouwd. Louter ‘geuzengedrag’ maar in mijn beleving toch minder dan ‘ boeren’ waar men op ‘ De Vijverberg’ de duimen voor opsteekt en bovendien een naam die steevast wordt geassocieerd met De Graafschap.
Zo kennen we o.a. De Koel, de Lange Leegte, de Wageningse Berg, de Galgenwaard, de Goffert, Woudesteijn, het Kasteel en de Kuip. Iedereen weet er meteen de juiste naam van de club bij te plaatsen. Dat geldt inmiddels ook voor het GelreDome en de Grolsch Veste.
Bij andere clubs wisselt de naam gelijk de sponsor van het moment, al zijn het Abe Lenstra Stadion, Rat Verleigh Stadion en Johan Cruyff Arena namen die toppers van weleer in ere houden.
Heracles Almelo en sponsor Asito zochten het in familiebinding en kwamen met behulp van een reclamebureau uit Eindhoven op het erfgevoel dat vroeger de saamhorigheid op het platteland sierde. Erve Asito dus, hoog ideologisch gegrepen maar door velen onbegrepen.
Maar ‘duivenmelkers’ in de regio zien in de naam ‘Erve Asito’ ook een ander verband. Asito-grondlegger Joop van Riemsdijk was in het verleden ook een bekend ‘duivenmelker’. Hij had zelfs mensen in dienst om zijn wedstrijdduiven te verzorgen. Zij, de verzorgers, spraken in het verleden; ‘wij gaan naar Erve’, als zij op weg gingen naar het stulpje van Van Riemsdijk in de bossen tussen Rijssen en Markelo om de duiven van hun meester te verzorgen.
Ook dat zou dus de verwijzing naar Erve Asito wel eens kunnen zijn. Wie betaalt bepaald uiteindelijk in sponsorland. En och over 10 jaar zien we wel verder indien zich een andere sponsor aandient!
De makers van sportmarketeer Triple Double ontwierpen tevens een logo dat geen duidelijke binding heeft met een der grootste ‘schoonmakerijen’ van ons land dat Asito sinds haar oprichting in 1952 werd. Oprichter Joop van Riemsdijk, was als oud- officier bij de landmacht op zoek naar werk en haalde hij met Palthe zijn eerste opdracht binnen. Het chemisch concern Palthe was destijds een der steunpilaren van Heracles en ook Van Riemsdijk was bij leven een hartstochtelijk supporter. Gelet op diens trouwe steun aan de Almelose voetbalclub siert Van Riemsdijk's naam nu het plein voor het stadion.
Het nieuwe logo van Erve Asito symboliseert mede het toegangshek van een erf, maar lijkt eveneens veel op dat van de computerspelletjes ontwikkelaar EA Sports uit Redwood City Californië, bij de FIFA geen onbekende. Ook dat kan nog wel eens problemen gaan opleveren. Wellicht meer dan de ‘muitende pauper meute’ onder de aanhang van Heracles Almelo die het ongenoegen toonde met het ophangen van protesten.
Erve Asito (stadion), het ‘bekt’ ook niet lekker en het is de vraag of de pers deze naam wel oppikt zoals dat wel met het Polman Stadion lukte. Ik heb er moeite mee en denk dat ik het gewoon het Heracles Stadion noem of Asito Stadion. Simpel, gewoon Almelo’s, zonder dat hoogdravende achter de uitleg. Misschien dat Monique, dochter van Joop en eigenaresse van Asito, dat achteraf wel net zo prettig vindt. Niet altijd hebben hoogdravende reclamemakers het gelijk aan hun zijde en dat lijkt zich nu al af te tekenen.
Asito Stadion Heracles Almelo dus, dan zien we over 10 jaar wel weer!
‘Fijnslijper’ Fotoreportage (1 foto's)... |